Doorzoek volledige site
09 november 2016 | MICHEL VAN DEN BOSCH

Dossinkazerne en doorstrijkmortel, een ingetogen match

Om de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog niet verloren te laten gaan, werd het Joods Museum van Deportatie en Verzet (JMDV) opgericht in 1995. Het barstte al snel uit zijn voegen en architect bOb Van Reeth realiseerde er in 2012 een nieuwbouw. Een atypische toepassingen van doorstrijkmortel van Weber geeft het geheel een bijzondere en passende look.

Sereniteit. Ingetogenheid. Ontroering. Dat is wat de site uitstraalt, want bOb Van Reeth en awg architecten slaagden erin het beladen verleden en de emoties erachter perfect te vertalen in de prachtige architectuur van het museumgebouw. Het gevoel wordt versterkt door de lichte muren, opgetrokken met een op een atypische manier toegepaste doorstrijkmortel van Weber. De mortel ‘besmeurt’ de gevelstenen waardoor het geheel een bijzondere look krijgt. Het ziet er niet vriendelijk en uitnodigend uit en dat was net de bedoeling. Mede omdat het effect dat hier gecreëerd werd bij menig in de smaak viel, werd door Weber weber.mix deco op de markt gebracht, een mortel die bestemd is voor een soortgelijke gevelafwerking.

 

25.000 gedeporteerden, 25.000 stenen

Voor de dichtgemetselde ramen aan de voorkant werden meer dan 25.000 stenen gebruikt, wat overeenkomt met het aantal gedeporteerden. Het gebouw bevat wel meer van die kleine betekenissen. Het volume van het gebouw is exact gelijk aan dat van de wagons van de 28 konvooien die uit de kazerne vertrokken zijn. bOb Van Reeth zegt dat hij schaamte in stenen heeft willen bouwen. Schaamte om wat zich op die plek heeft afgespeeld, schaamte om de intense afwezigheid van de gedeporteerden. Die afwezigheid is extra voelbaar door de enorme fotowand, doorlopend over de vijf verdiepingen, die een gezicht geeft aan de 25.836 gedeporteerden.