Doorzoek volledige site
14 januari 2016 | TIM JANSSENS

Aleca-woontoren langs de Schelde in Temse nadert oplevering

De façade van de Aleca-toren valt niet enkel op door haar levendige vorm en inrichting, maar evenzeer door haar spierwitte uiterlijk. (Foto: CONIX RDBM Architects)
Aleca in aanbouw, de vijfde toren op de voormalige Boelwerf langs de Schelde in Temse. (Foto: CONIX RDBM Architects)
De façade van de Aleca-toren valt niet enkel op door haar levendige vorm en inrichting, maar evenzeer door haar spierwitte uiterlijk. (Foto: CONIX RDBM Architects)
Op nagenoeg elke verdieping verschillen de uitkragende terrassen qua vorm, afmeting en oriëntatie. (Foto: CONIX RDBM Architects)

De naam en faam van Temse was lange tijd grotendeels verbonden aan de Boelwerf, waar gedurende anderhalve eeuw tal van schepen hersteld werden. Op dezelfde plek verrijst deze dagen een woonzone met een al even markante uitstraling. Dit is onder meer te danken aan enkele knappe woontorens langs het water. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan een opvallend nieuw exemplaar: Aleca, een fris geheel met 43 wooneenheden en een commerciële ruimte.  

De bouw van de Aleca-toren kadert in de herontwikkeling van De Zaat in Temse, een nieuw residentieel gebied vlakbij het centrum van Temse met (op termijn) onder meer tweehonderd eengezinswoningen, 750 appartementen, commerciële ruimtes (supermarkten, restaurants, kapsalon…) en tal van diensten (notariaat, kinesist, huisarts, tandarts, gynaecoloog, administratief centrum…). 220 van de 750 appartementen worden verdeeld over vijf woontorens, gelegen aan de oever van de Schelde. De vijfde toren in de rij draagt de naam ‘Aleca’, een verwijzing naar de maritieme en industriële geschiedenis die er tussen 1834 en 1994 geschreven is.

 

Dynamisch gevelbeeld

De 34 meter hoge Aleca-toren telt elf bouwlagen. De 43 wooneenheden zijn verspreid over een gelijkvloers en tien verdiepingen. Per bouwlaag zijn vier appartementen met een specifieke grootte (121,8 m², 124,9 m², 171,9 m² en 167,8 m²) gegroepeerd rondom een centrale circulatiekoker. Daarnaast biedt het gelijkvloers ook nog plaats aan een commerciële ruimte, die doorloopt tot het ondergrondse niveau. De Aleca-toren is ontworpen door CONIX RDBM Architects. “We hebben maximaal rekening gehouden met de context”, vertelt projectarchitect Nathalie Van de Walle. “De visuele connectie met de toegangsbrug naar Temse en het groene stiltegebied aan de overzijde zijn erg belangrijk, net als de band met de bestaande en nog te bouwen torens in de directe omgeving. Aleca heeft een verticaal karakter om de doorzichten vanuit de achterliggende woningen te garanderen. De terrassen en de raamopeningen variëren qua vorm en oppervlakte, zodat een dynamisch gevelbeeld ontstaat. De façade van de Aleca-toren valt niet enkel op door haar levendige vorm en inrichting, maar evenzeer door haar spierwitte uiterlijk. Alle geveldelen zijn afgewerkt met blank plaatmateriaal. De aluminiumramen zijn dan weer antracietkleurig en creëren zo een interessant contrast.”  

 

Nieuw Temse

De site van de voormalige Boelwerf is 87 hectare groot. Dat deze nu herontwikkeld wordt tot een hedendaagse woonzone met diverse functies, is te danken aan Grondwerken Aertssen, Vlaeynatie en de Groep Cordeel, waarvan de hoofdzetel zich in Temse bevindt. Ze sloegen de handen in elkaar en gingen in 1998 onder de noemer Nieuw Temse NV over tot de aankoop van de site. Ook bij de bouw van de Aleca-toren is Cordeel betrokken, met name als hoofdaannemer. “De constructie van de toren is vrij traditioneel: een betonstructuur die waar mogelijk bestaat uit premuren en voor het overige uit ter plekke gestorte onderdelen en prefabelementen”, licht projectleider Robby Geerts toe. “Wat dan weer niet standaard is, zijn de uitkragende terrassen. Op nagenoeg elke verdieping verschillen ze qua vorm, afmeting en oriëntatie. Dit was een bijzonder aandachtspunt, maar vormde evenwel geen belemmering voor het respecteren van de vooropgestelde planning. Hetzelfde geldt voor het aanbrengen van het wit plaatmateriaal op de gevels, dat toch behoorlijk arbeidsintensief was. Eind januari zal het gebouw volledig klaar zijn. Het is een mooie realisatie die meteen in het oog springt als je Temse binnenrijdt via de brug over de Schelde.”