03 januari 2011 | HP

Jaaroverzicht 2010 - Scholenbouw in stroomversnelling

Het afgelopen jaar kwam de scholenbouw in een stroomversnelling terecht. Diverse projecten alsook de ongezouten mening van architecten rond de PPS binnen deze scholenbouwoperatie kwamen dan ook uitvoering op Vlaamsearchitectuur.be aan bod.

Basisschool Polderbos in De Panne (Archittetura, Foto: Jan Kempenaers)

Scholen voor morgen

In het kader van de “inhaalbeweging voor schoolinfrastructuur” ging men in 2010 voor het project “Scholen van Morgen” op zoek ging naar ontwerpers voor de bouw of renovatie van maar liefst 211 scholen.  Reeds in 2006 keurde het Vlaamse Parlement een decreet goed rond de inhaalbeweging van schoolinfrastructuur in Vlaanderen. Na een grondige selectieprocedure werden Fortis Real Estate en BNP Paribas Fortis in mei 2009 gekozen als partners voor het optrekken van nieuwe schoolgebouwen en/of voor de renovatie van de bestaande schoolgebouwen.

Het ‘Scholen van Morgen’ (SvM)-programma wordt ontwikkeld in het kader van een Publiek Private Samenwerking (PPS) voor de vernieuwing van de schoolinfrastructuur van ongeveer 211 Vlaamse Scholen en dit voor een investeringsbudget van ongeveer één miljard Euro. Op die manier kan de publieke sector genieten van de beste vakkundigheid en expertise die beschikbaar is in de privé sector. De aanbestedende dienst, DBFM Scholen van Morgen, mocht een 180-tal deelnemingsaanvragen ontvangen. De komende jaren dient deze inhaalbeweging nu steeds meer concreet vorm te krijgen.

Logo SvM en basisschool Het Egeltje in Mol (Cuypers & Q Architecten)

Enkele opmerkelijke projecten

Tegelijkertijd zijn er inmiddels ook reeds enkele opmerkelijke nieuwe schoolgebouwen gerealiseerd. Zo namen we u onder meer mee naar een nieuwe school te Laken  van architecten Tom Thys en Adinda Van Geystelen, de nieuwe scholencampus van Sint Lukas Brussel (POLO architecten) en een opmerkelijke kleuterschool te Granada (Alejandro Munoz Miranda).

School te Laken (Tom Thys en Adinda Van Geystelen) en Sint Lukas Brussel (POLO architecten)

IPB Challenge - scholenbouw

Als medeorganisator van de IPB Challenge ging Vlaamsearchitectuur.be uiteraard ook uitvoerig in op de architectuurwedstrijd IPB Challenge waarbij deze keer niet alleen industriële projecten, maar ook schoolgebouwen bekroond werden. Uit elf kwalitatieve projecten selecteerde een vakjury 5 projecten voor de shortlist. De prijzen gingen uiteindelijk naar de KASKA-school in Antwerpen van RDBM, basisschool De Dender in Geraardsbergen van Compagnie O en de basisschool in Laken van Tom Thys en Adinda Van GeystelenCampus Kantienberg in Gent van Crepain Binst en de Media & Design Academie in Genk van Bogdan & Van Broeck vielen net buiten de prijzen, maar kwamen ook uitvoerig aan bod op de site.

Technieken

Ook duurzaamheid en energiezuinigheiden spelen een steeds toenemend belang bij de realisatie van nieuwe schoolgebouwen. Zo werd afgelopen jaar bijvoorbeeld het startschot gegeven voor een nieuwe passiefschool te Etterbeek, die een pilootfunctie zal vervullen voor een 20-tal passiefscholen die de Vlaamse Gemeenschap de volgende jaren wil bouwen.

Zeker nu schoolgebouwen steeds luchtdichter geïsoleerd worden, is het dan ook een absolute must om binnenin deze gebouwen voldoende degelijk te gaan ventileren. Om hieraan tegemoet te komen heeft de Nederlandse firma Auerhaan een CO2-gestuurde  schoolunit ontwikkeld, specifiek voor schoolgebouwen. De werking en toepassing ervan hebben we onder de loep genomen in dit artikel.

Ook Renson wil met een nieuw ‘Healthy School Concept’ inspelen op de vraag naar goeie luchtkwaliteit in schoolgebouwen.

CO2-gestuurde  schoolunit  van Auerhaan.

Het Instrument Scholenbouw

Onlangs brachten GO! en AGIOn hun instrument uit voor duurzame scholenbouw. Op vraag van Vlaamsearchitectuur.be nam Francis Catteeuw van Compagnie O het instrument kritisch door. Zijn bedenkingen hieromtrent kan je lezen op deze pagina.

Kritiek op beperking van rol architect

Vele nieuwe scholengebouwen zullen gerealiseerd worden met behulp van een PPS-formule. Niet alle architecten zijn hier echter even mee opgetogen. Zo interviewden we architect Piet van Cauwenberghe van ABSCIS Architecten die van mening is dat bij een dergelijke constructie het ontwerp vaak ondergeschikt wordt aan de belangen van de aannemer en de financiële partij. Je kan het integrale artikel herlezen via deze link. Ook Jo Berben van a2o en Patrick Lootens van Poponcini & Lootens uitten voor onze camera hun bedenkingen bij de DBDM-formule voor scholenbouw. Hieronder tonen we u de interviews met achtereenvolgens Jo Berben, Patrick Lootens en Piet Van Cauwenberghe van ABSCIS Architecten.

Voor meer informatie omtrent scholenbouw, zie ook ons dossier hierrond.