Doorzoek volledige site
25 december 2012 | REDACTIEBUREAU PALINDROOM

De grootste fouten in de scholenbouw deel 2: de ontwerper

Architectura vroeg enkele mensen uit het werkveld om de vinger te leggen op wat volgens hen de grootste fouten zijn in de scholenbouw. Aansluitend geven ze ook een gouden tip mee aan zowel de ontwerpers als aan de directie. A2o architecten heeft zopas de renovatie en uitbreiding van het Virga Jesse college afgerond en is momenteel ook druk bezig met nieuwbouw- en verbouwingswerken voor de Katholieke Hogeschool Limburg, Regina Mundi in Genk en het Koninklijk Atheneum in Hasselt. Vennoot Jo Berben is dus een perfecte partij om als ontwerper drie don’ts en twee do’s naar voren te schuiven.
Architectura vroeg enkele mensen uit het werkveld om de vinger te leggen op wat volgens hen de grootste fouten zijn in de scholenbouw. Aansluitend geven ze ook een gouden tip mee aan zowel de ontwerpers als aan de directie. A2o architecten heeft zopas de renovatie en uitbreiding van het Virga Jesse college afgerond en is momenteel ook druk bezig met nieuwbouw- en verbouwingswerken voor de Katholieke Hogeschool Limburg, Regina Mundi in Genk en het Koninklijk Atheneum in Hasselt. Vennoot Jo Berben is dus een perfecte partij om als ontwerper drie don’ts en twee do’s naar voren te schuiven.




De nieuwe scholencampus voor het technisch onderwijs in Hasselt


De grootste fouten

Ontbreken van een massaplan

Iedere ingreep, of het nu een verbouwing of een nieuwbouw is, zou moeten gekaderd worden binnen een masterplan dat als houvast kan fungeren.

Slechte akoestiek

Een goed lesgebouw “werkt” alleen als de akoestiek goed bestudeerd werd. Meer dan vroeger moet dit een belangrijk aandachtspunt vormen bij de (ver)bouwplannen.

Stiefmoederlijke behandeling van sloopmuren

Kijk naar de school in haar omgeving. Vaak liggen net aan de rand van onze schoolsites boeiende aanknopingspunten om functies te integreren of ruimtes in de school dubbel te laten gebruiken.


Gouden tip voor de ontwerper: Inleven en inwerken

Wie zijn wij om collega’s hierbij aan te sturen? Met a2o starten we aan iedere werkopdracht voor een school door ons eerst echt in te werken in het pedagogisch project. Dat begrijpen is de “ziel” van onze ruimtelijke ingrepen en vinden wij een goede leidraad.


Gouden tip voor de directie: Participatie van de hele school

Betrek op het juiste moment het onderwijzend personeel en de studenten om te komen tot een “gedragen” ontwerp. Participatie is hierbij essentieel.