Doorzoek volledige site
13 juni 2013 | KEVIN MOENS

Groen kwartier geeft Militair Hospitaal tweede leven

Na een eeuw aan het oog onttrokken geweest te zijn zal het Militair Hospitaal zijn poorten openen. Projectontwikkelaars Vanhaerents en Matexi City Projects vormden de site om tot een uniek woongebied. Het architectenteam onder leiding van Stépane Beel en Lieven Achtergael werkte een coherent masterplan uit in harmonie met de monumentale gebouwen.
Na een eeuw aan het oog onttrokken geweest te zijn zal het Militair Hospitaal zijn poorten openen. Na een wedstrijd van de stad Antwerpen gewonnen te hebben, herontwikkelden de projectontwikkelaars Vanhaerents en Matexi City Projects de site tot een uniek woongebied. Het architectenteam onder leiding van Stéphane Beel en Lieven Achtergael werkte een coherent masterplan uit in harmonie met de monumentale gebouwen De volledige site blijft autovrij en wordt door Parijse landschapsarchitect Michel Desvigne hertekend als parktuin.




Beschermde gebouwen

Een groot deel van de gebouwen op de site is beschermd. In overleg met Monumentenzorg, werd besloten de beschermde gebouwen op de site te respecteren en een dialoog te scheppen tussen oude en nieuwe bouwstijlen. Het project bestaat uit drie grote onderdelen : De Monumentenzone (de paviljoenen en het Noordzuidgebouw), De Arsenaalzone (éénsgezinswoningen met een tuin en nieuwbouwappartementen) en De Parkzone (nieuwbouwappartementen).




404 wooneenheden

Het architectenteam onder leiding van Stépane Beel en Lieven Achtergael werkte In samenwerking met 360 architecten uit Gent en Collectief Noord Architecten uit Antwerpen ze een ruim gamma woongelegenheden waarin licht, lucht en ruimte voorop staan. Er komen in totaal 404 wooneenheden, een evenwichtige mix van trendy lofts in historische gebouwen, nieuwbouwappartementen en comfortabele gezinswoningen met tuin. Daarnaast is er eveneens ruimte voor andere stedelijke functies ( winkeltjes, kantoorruimten, ateliers, etc.)

    

Autoluw

Voor de bewoners wordt parkeerplaats voorzien in de vier ondergrondse parkeergarages. De site zelf wordt nagenoeg volledig autovrij/autoluw ingericht. De wandel- en fietspaden die de ganse site doorkruisen zullen slechts 1,5 meter à 4 meter breed zijn en kunnen het gewicht dragen van zware brandweerwagens en ook verhuiswagens. Naast deze paden zitten onder het (versterkt) gras immers verharde funderingen.