Contactformulier

Sweco

Doordacht ontwerp, veilig verkeer

  • image
  • image
  • image

Hoe combineer je een vlotte verkeersdoorstroming en voldoende parkeergelegenheid met maximale veiligheid in een drukke schoolomgeving? Sweco vond het antwoord met een uniek microsimulatiemodel dat auto-, fiets-, voetgangers- en parkeerstromen samenbrengt. Bij de heraanleg van de Berlaarbaan in Sint-Katelijne-Waver ontwikkelde Sweco zo een doordacht ontwerp voor de schoolomgeving Hagelstein.

Uniek microsimulatiemodel voor een complexe omgeving

De gemeente vroeg om het ontwerp te toetsen aan de realiteit. Daarom bouwde Sweco een microsimulatie die de volledige complexiteit van de site weerspiegelt: fietsers, voetgangers, parkeermanoeuvres, langparkeren en schoolbussen. Met Vissim en Viswalk simuleerde het bedrijf niet alleen de verkeersstromen, maar ook de bewegingen van voetgangers van en naar de bussen. Zo konden ze de situatie tot in de kleinste details nabootsen en optimaliseren.

Schoolomgeving als verkeersknooppunt

De omgeving van Hagelstein is allesbehalve eenvoudig. Hier komen het college, de basisschool, de kinderopvang Robbedoes en het politiekantoor samen. Dagelijks verplaatsen honderden leerlingen, ouders en personeelsleden zich met auto, fiets of bus. Omdat het ontwerp ingrijpt op al deze elementen, bood de microsimulatie een realistisch en betrouwbaar beeld van de verkeersdynamiek, én maakte ze het mogelijk om de inzichten en bezorgdheden van de scholen mee te nemen in het ontwerpproces.

Eerst meten, dan modelleren

Een realistisch model begint bij correcte data. Sweco voerde daarom verkeerstellingen uit op drie strategische locaties en bracht het volledige parkeergedrag in kaart. Die gegevens werden gebruikt om de verkeersstromen van elke vervoersmodus te verdelen over de schooltoegangen en de acht parkeerlocaties. Door eerst de bestaande situatie te reconstrueren, kregen ze inzicht in de timing en dynamiek van het parkeren, de basis voor de toekomstige scenario’s.

Scenario voor optimale doorstroming en veiligheid

In het uitgewerkte scenario brengt Sweco de schoolbussen samen aan de schoolpoort. Langparkeerders worden naar de nieuwe hoofdparking geleid, terwijl een lusstructuur zorgt voor P&R-mogelijkheden bij het college. De basisschool krijgt een kortparkeerzone en de kinderopvang behoudt een eigen, kleinschalige parking. Het resultaat: meer overzicht, meer veiligheid en een vlottere doorstroming voor iedereen.

Resultaten en volgende stappen

Dankzij het model kond Swecode parkeerbewegingen, het aantal parkeerplaatsen en de routering van openbaar vervoer, fietsers en voetgangers optimaliseren. De resultaten zijn inmiddels vertaald naar het definitieve ontwerp, inclusief een analyse van de modal split van personeel en leerlingen. Zo ligt er een solide basis voor de verdere verbetering van de schoolomgeving Hagelstein, met oog voor veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid.

Bron Sweco

  • Deel dit artikel

Onze partners