Doorzoek volledige site
08 augustus 2017 | MICHEL VAN DEN BOSCH

Oude gebouwen worden moderne en prettige Scholen van Morgen

Bij twintig (van in totaal 182) Scholen van Morgen-projecten ging het om de renovatie van een bestaand gebouw. Dit maakte het echter nog moeilijker om een flexibele, moderne onderwijsruimte te ontwerpen. De gerenoveerde gebouwen moesten het qua prestaties en specificaties namelijk even goed doen als nieuw gebouwde scholen. Zo moesten ze voldoen aan dezelfde strenge normen op het vlak van binnenklimaat, akoestiek en toegankelijkheid. Bovendien moest het vaak unieke erfgoedkarakter van de schoolgebouwen behouden blijven. BuBao Sint Lievenspoort in Gent is hier een goed voorbeeld van.

Een school die een bijzondere uitdaging vormde, was BuBaO Sint-Lievenspoort in Gent. De school werd ontworpen en gebouwd door EVR-Architecten, met Niels Baeck als projectarchitect. Het 140 jaar oude gebouw is een voormalig klooster van de Zusters van Liefde dat werd omgebouwd tot een school. De architecten en aannemer werkten samen met het schoolbestuur om het gebouw te renoveren, en omarmden het karakter en de toestand van het bestaande gebouw. Tegelijkertijd werd er rekening gehouden met de nieuwe bouwvoorschriften en -richtlijnen, zoals de nieuwe akoestische vereisten. Voor BuBaO Sint-Lievenspoort was dat van bijzonder groot belang. Het is namelijk een school voor buitengewoon basisonderwijs, waar men werkt met kinderen met gehoorproblemen of autismespectrum-stoornissen.


De uitdaging aanpakken

Om deze uitdaging aan te pakken, keken de architecten eerst naar de verschillende ruimtes in de school en naar de specifieke eisen hiervoor. Flexibiliteit was van cruciaal belang bij het ontwerp. De school deed na de lesuren namelijk dienst als vergaderruimte en centrum voor buurtactiviteiten. Naarmate de verstedelijking toeneemt, gaat men in rurale gemeenschappen steeds vaker een ruimte delen voor meerdere toepassingen. Dit is een groeiende trend. Steeds meer mensen trekken naar de stad, wat betekent dat de bevolking in landelijke gebieden afneemt. Architecten moeten bestaande scholen en andere gemeentelijke gebouwen dus zo renoveren dat eenzelfde gebouw geschikt is voor verschillende doeleinden en op verschillende tijdstippen dienst kan doen voor verschillende doelgroepen. Aangezien dit tevens een uitdaging is in dichtbevolkte stedelijke gebieden, moet de architect bij zijn ontwerp rekening houden met deze bijkomende vereisten.

Daar waar in de gangen meer ruimte was om de historische elementen van het gebouw te benadrukken, werden de klaslokalen behandeld als gespecialiseerde studio's. Onder de bestaande gewelfde plafonds werd een vrijhangende eilandoplossing gecreëerd met akoestische plafondtegels. De plafonds werden niet alleen geselecteerd wegens hun akoestische specificaties, maar ook omdat de producten van Rockfon duurzaam zijn en de brandveiligheid verhogen.

Nog een intrigerend element bij de renovatie was de omvorming van de kapel tot een gymzaal. De kapel heeft een waardevol interieur met prachtige gewelfde plafonds uit hout en gedetailleerde schilderijen met erfgoedwaarde. De akoestiek werd verbeterd door verkorte muren te plaatsen aan twee kanten. Er werd een kantoor ingebouwd met akoestische materialen van Rockfon, zodat de leerkrachten een ruimte zouden hebben om in te werken. Bij deze renovatie hielden de architecten volop rekening met de behoeften van de gebruikers, in dit geval de schoolkinderen. Om ervoor te zorgen dat de kinderen hun weg zouden vinden in de school en zich snel comfortabel zouden voelen in hun omgeving, kreeg elke verdieping een eigen identiteit.

 

Resultaten

Zodra de renovatie voltooid was, kon het schoolhoofd van BuBaO Sint-Lievenspoort als een van de eersten de vruchten plukken van de betere leeromgeving. Zoals veel van haar leerlingen heeft ze gehoorproblemen. Ze merkte meteen dat de leeromgeving beduidend beter is. Zowel voor de leerkrachten, die de leerlingen beter kunnen horen, als voor de leerlingen. Die zijn namelijk stiller en voelen zich comfortabeler en meer op hun gemak in hun nieuwe omgeving.