Doorzoek volledige site
16 mei 2018 | JEROEN SCHREURS

Nieuw tuincentrum biedt klanten totaalbeleving

Het nieuwe tuincentrum is met 15.500 vierkante meter drie maal groter dan zijn voorganger. (Beeld: Architectenbureau Schepens)
De isolatiewaarde van Eurofloor (?D = 0,022 W/mK) zorgt voor een uitstekend thermisch rendement. (Beeld: Recticel Insulation)

In Ham, vlak bij het Albertkanaal, maakte tuincentrum ’t Serreke plaats voor een winkelcomplex van maar liefst 15.500m². Het is meteen de grootste tuin- en decoratiewinkel in Limburg. De huidige uitbaatster ging in zee met de firma Floralux, dat zo na een thuisbasis in Dadizele een tweede vestiging opende. De kernwoorden bij de bouw van de nieuwe winkel: beleving en duurzaamheid.

Het West-Vlaamse Floralux dankt zijn succes aan de enorme diversiteit en expertise inzake bloemen en planten. Bovendien profileerde het zich doorheen de jaren ook als een belangrijke speler op het vlak van tuindecoratie. Dat succes wil de tuingigant nu ook in Limburg cultiveren. Het vernieuwde tuincentrum is drie maal groter dan de huidige winkel, een project dat ongeveer 12 miljoen euro kost. 15.500 vierkante meter bebouwde oppervlakte herbergt een overvloed aan buitenplanten, tuindecoratie, kamerplanten en dieren. De nieuwe Floralux-vestiging in Ham opende eind april haar deuren.

 

Beleving staat centraal

Architectenbureau Schepens uit Dadizele stond in voor het ontwerp en de coördinatie op de werf. “Als huisarchitect van Floralux zagen we deze uitdaging uiteraard zitten”, zegt Luc Schepens van het gelijknamige bureau. “We zijn vertrouwd met tuincentra en kennen de materie.” Een eerste pijler waarop het ontwerp van de West-Vlaamse architecten steunt: beleving. Floralux Ham mikt op een totaalervaring voor het hele gezin en speelt daarom in op het gevoel van zijn klanten. Dat start al op de parking. Uitbundige groenaanleg geeft de vele bezoekers een voorsmaakje van het eigenlijke tuincentrum. Binnen staan de planten en het decoratiemateriaal opgesteld in verschillende uitgewerkte hoeken, naarmate de klanten de producten zelf zouden gebruiken. “Dat moet een aangename sfeer creëren”, aldus Schepens.

 

Cabrioserre

Naast een stockageruimte voor de ontvangst van de goederen, een inkomgebouw en een retailafdeling – waar zaken zoals decoratie, zaden en bloemknollen worden verkocht – ontwierp Schepens eveneens een ‘cabrioserre’ van zo’n 4.000 m² voor de buitenplanten. Het dak van die serre plooit volledig open en toe in functie van het weer. “Zo kan je de klanten beschermen bij regen of koude, maar kan je de gekweekte planten bij zonneschijn laten gedijen in de meest natuurlijke omstandigheden”, zegt Schepens.

De kers op de taart is het kantoorgedeelte, dat als een toren op de andere onderdelen van het gebouw rust. Als een echte eyecatcher genereert het publiciteit en aandacht vanop de nabije E313-autosnelweg, die wat hoger ligt dan het tuincentrum zelf.

 

‘Het voornaamste uitgangspunt van het winkelontwerp was klantenbeleving’

 

Zonnepanelen, ledverlichting en wateropvang

De architecten besteedden ook veel aandacht aan energie en milieu, onder meer via eigen elektriciteitsvoorziening die gebaseerd is op zonne-energie. Die moet een groot deel van het energieverbruik opvangen. De verwarmde delen zijn grondig geïsoleerd en alle verlichting is ledgebaseerd. Op de parking voor 550 wagens installeerden de architecten laadpunten voor elektrische wagens en fietsen. “We stockeren het hemelwater in een grote opslagtank en gebruiken het om de planten in de cabrioserre te besproeien. Zo denken we ook aan verantwoord watergebruik”, zegt Schepens.

 

Vorst en regen

Ook voor Steven Frederix van Bouwwerken Postelmans-Frederix was het een uitgebreid werk. Dat bewijst onder meer de enorme betonnen ondervloer van 7.100 m² die het bedrijf heeft gestort. Die kwam op een isolatielaag van maar liefst 7 centimeter dik te liggen, die Recticel speciaal voor dit project maakte. “Daarnaast bouwden we de kantoortoren van vier verdiepingen hoog en enkele gelijkvloerse gebouwen”, zegt Frederix. “De moeilijkheidsgraad van de werken konden we aan, maar de vele vorst- en regendagen maakten het soms ingewikkeld. We moesten extra personeel inschakelen bij het metsen en bekisten om alles tijdig rond te krijgen.”

 

Eerste keer BIM

Architectenbureau Schepens werkte in dit project voor de eerste keer met BIM. “De ondergrond had wel wat niveauverschil, maar bevatte tevens een gasleiding van Fluxys die de terreinhellingen volgt. Daarom moesten we de site ophogen. Om alles vlotter te laten verlopen, vroegen we de landmeters om de opmeting in te scannen en in een BIM-model te gieten. Dat fungeerde als basis voor de verdere werken.”


 

Drukvaste vloerisolatie met hoog thermisch rendement

De vloerisolatieplaat voor de binnenruimte van het nieuwe tuincentrum van Floralux moest exact 7 centimeter dik zijn. Producent Recticel Insulation had met de Eurofloor-isolatieplaten de perfecte oplossing in huis. De platen hebben een RD-waarde van 3,15 m²K/W dankzij de uitstekende isolatiewaarde (λD = 0,022 W/mK). Bovendien zijn ze snel en eenvoudig te installeren.

Recticel Insulation was verantwoordelijk voor de thermische vloerisolatie, die een ruimte van circa 7.000 m² bestrijkt. Voor die oppervlakte leverde het bedrijf zijn product in een dikte op aanvraag, namelijk 7 centimeter. "Omdat we vorig jaar te maken kregen met een grondstoffenschaarste, produceerden we enkel de meest gebruikte isolatiediktes", zegt Lennart Van Beeck, sales engineer bij Recticel. "De architect had bij dit project echter een niet-standaarddikte voor ogen. Aangezien we aan al onze partners een sterke service willen bieden, stelden we ons flexibel op. Gelukkig is de grondstofschaarste nu voorbij en kunnen we opnieuw gemakkelijker inspelen op de wensen van de klant."

Recticel Insulation biedt, in tegenstelling tot sommige andere producenten, voor elke toepassing een specifieke isolatieoplossing aan. "Zo heeft onze spouwisolatieplaat een andere bekleding dan de  Eurofloor-vloerisolatieplaat. Die is bestand tegen de agressieve alkaliën die aanwezig zijn in de chape en beschermt op die manier het PU-schuim", zegt Van Beeck.

Eurofloor-vloerisolatie garandeert een uitstekend thermisch rendement dankzij de hoge isolatiewaarde (λD = 0,022 W/mK). Gebruikers zijn bovendien zeker van langdurige goede werking dankzij de uitstekende druksterkte van de platen (120 kPa of 12 ton/m²). De harde isolatieplaten behouden hun vorm, buigen niet door en zijn bijzonder moeilijk samendrukbaar. De platen beschikken tevens over een onafhankelijk Keymark-kwaliteitslabel, wat een extra garantie biedt.

 

GERELATEERDE DOSSIERS