Doorzoek volledige site
07 juni 2018

Architecten Delobelle ontwerpt spottersplatformen Brussels Airport

Illustratie | Architecten Delobelle
Illustratie | Architecten Delobelle
Illustratie | Architecten Delobelle
Illustratie | Architecten Delobelle
Illustratie | Architecten Delobelle
Illustratie | Architecten Delobelle
Illustratie | Architecten Delobelle

Twee nieuwe spottersplatformen zijn zopas ingehuldigd op Brussels Airport. De platformen, een ontwerp van Architecten Delobelle, bieden een uitgelezen kijk op de opstijgende en landende vliegtuigen. De ontwerpers besteedden veel aandacht aan de integratie van de nieuwe infrastructuur in het ‘luchthavengebeuren’ en in zijn omgeving. De spottersplaatsen zijn vernoemd naar de start -en landingsbanen waarop ze uitzicht bieden: 01/19 en 07R/25L.

Brussels Airport Company (BAC) wil werken aan infrastructuur die zich enerzijds richt op communicatie met de omgeving en anderzijds op een ruimer publiek, gaande van gezinnen met kinderen tot vliegtuigspotters. Dergelijke infrastructuur biedt de luchthaven een recreatieve en educatieve inpassing in zijn directe omgeving. 

De luchthaven beschikt buiten zijn omheining over nog heel wat publiek toegankelijk groene oppervlakte met een goed uitzicht op het ‘luchthavengebeuren’, maar ook met potentiële mooie verblijfruimtes in een groen en natuurlijk kader. Architecten Delobelle ontwierp op deze plekken in Zaventem en Steenokkerzeel een belevings- en verblijfselement, onlosmakelijk verbonden met de luchthaven en zijn omgeving. “Een blikvanger, die de op een spontane manier ontstane spottersplaatsen een bestemming en een gezicht geven”, aldus de ontwerpers.


De luchthaven en de natuur als inspiratie

Architecten Delobelle besteedde veel aandacht aan de integratie van de nieuwe infrastructuur in het ‘luchthavengebeuren’ en in zijn omgeving. Om de impact op de omgeving zo klein mogelijk te houden hielden de ontwerpers rekening met:  

  • een aangepast sober materiaalgebruik, waarbij zo weinig mogelijk en zo beperkt mogelijk verschillende materialen worden gebruikt;
  • het gebruik van natuurlijke materialen, kleuren en tinten die zich goed integreren in de omgeving en die geen interferenties genereren op de radars;
  • het ontwerpen van structuren die rekening houden met de specifieke veiligheidsmaatregelen en –zones, eigen aan een luchthaven;
  • een aangepaste vormgeving, waarbij het experimenteren niet geschuwd hoeft te worden en waarbij zowel de luchthaven (vliegtuigen, vleugels, techniek, snelheid, ... ), als de omgeving zelf als inspiratie dienen.
     

Spottersplaats 25L / 07R

Nabij de Caricole werd voorzien in een nieuwe extra publieke parking met ruime parkeerplaatsen en een goed aangegeven, toegankelijke en overzichtelijke infrastructuur op mensenmaat voor zowel valide als minder valide bezoekers.  Vanaf de parking werd, in de reeds aanwezige glooiïngen en bermen van het terrein, een comfortabel en ruim toegankelijk pad voorzien naar een uitkijkplatform dat meer dan 2 meter boven het huidige maaiveld uitsteekt voor een onbeperkt zicht op de runway 25L/07R van de luchthaven.

De steile, onnatuurlijke talud werd omgevormd tot een boeiende, gevarieerde wandeling met educatieve plekken, speelse rustpunten en verrassende uitzichten. Het speelse pad mondt uit in vier uitwaaierende houten terrassen van elk meer dan 20 m², op verschillende niveaus en deels geïntegreerd in de natuurlijke helling, deels geplaatst op palen. De terrassen bieden vrije zichten op de runway, en worden een heuse tribune op de luchthaven. Een houten achterwand die zich omplooit, biedt de spotter op de tribune een rugleuning en wat bescherming maar biedt ook de noodzakelijke privacy aan het transitcentrum Caricole.

“Wij vonden het uitermate belangrijk om in het ontwerp rekening te houden met de resultaten van de enquête die het BAC hield onder de vliegtuigspotters. Heel wat zaken die daaruit voortkwamen, zijn dan ook in overleg met BAC tijdens de ontwerpfase verder onderzocht. We denken hierbij aan het vrij zicht vanaf de voorgestelde infrastructuur op de luchthaven en de runways, de lichtinval, de kindvriendelijkheid, …”, aldus Architecten Delobelle.

 

Spottersplaats 01/19 - Vliegbos

Terwijl de spottersplaats 25L/07R hoofdzakelijk voor spotters bedoeld is, is spottersplaats 01/19 – Vliegbos ook naar recreanten en kinderen gericht. Op de kop van het eerder ingerichte speelbos werd niet zomaar een speeltuintje gebouwd, maar een ‘luchthaven op kindermaat’. De verschaalde landingsbanen met mini-controletorentje zorgen voor een luchthaven gerelateerd, duurzaam speelveld wat gecombineerd werd met een aantal picknicktafels en met educatie over de luchthaven op kindermaat.

De opbouw van het uitkijkplatform is uniform aan die van de de spottersplaats 25L/07R, deels ingewerkt in het talud, deels op palen geplaatst. Anders dan bij de spottersplaats 25L/07R is het uitkijkterras hier geen eindpunt van een wandeling; het pad loopt door in het speelbos.

De strak afgelijnde infrastructuur (evenwijdig aan de runway) is geplaatst op het bestaande pad, geïntegreerd in het natuurlijke karakter van de site én maakt ook de link naar het speelveldje, waar het platform een geabstraheerd vliegtuig wordt met een ronde nooduitgang, een te beklimmen viegtuigvleugel, een doorkruipbare motor, en een (nood-)glijbaan om te ontsnappen.

De basisstructuur van de platformen is opgebouwd uit gegalvaniseerde stalen portieken, aangevuld met houten structuren en afgewerkt met houten vloeren en houten balustrades, vervaardigd uit duurzaam hout nl. FSC-gelabelde eik. Voor de keermuren werden prefab betonnen elementen gebruikt als afboording voor de dolomietpaden.