Doorzoek volledige site
28 januari 2019 | JEROEN SCHREURS

Retailcenter op mensenmaat aan Hasseltse grote ring

QC1 is een van de nieuwe ontwikkelingen in de wijk tussen de Gouverneur Verwilghensingel en het Albertkanaal. (Beeld: HVC Architecten)
De kenmerkende architectuur van QC1 vormt nu al enkele maanden een duidelijk herkenningspunt langs de Hasseltse grote ring. (Beeld: HVC Architecten)
Binnenin koos HVC Architecten voor een neutrale en open inkompartij, zodat de huurders zich makkelijk van elkaar konden onderscheiden met hun eigen huisstijlen. (Beeld: HVC Architecten)
Achter de houten afwerking schuilt een gevelbekleding van betonnen sandwichpanelen met een dikte van 30 centimeter en een isolerende kern van 13 centimeter. (Beeld: HVC Architecten)

Hasselt is sinds afgelopen zomer een shoppingcenter rijker. Met QC1, gelegen langs de Singel en vlak bij het kanaal, wil de stad plaats bieden aan grote ketens die niet in het centrum terechtkunnen, zoals Albert Heijn en Action. De houten gevelbekleding verzacht de grootschaligheid van het gebouw en vermijdt het typische uitzicht van een ‘baanwinkel’.

QC1 is een van de nieuwe ontwikkelingen in de wijk tussen de Gouverneur Verwilghensingel en het Albertkanaal. Die wijk kreeg er de laatste jaren een aantal nieuwe blikvangers bij. Rik Van Com van HVC Architecten: “De beschikbare ruimte is per definitie beperkt op de Grote Ring in Hasselt. Vroeger was de zone waarin QC1 staat ingekleurd als industriegrond. Maar omdat de stad steeds verder uitbreidt, raakte het gebied ingesloten in de stedelijke omgeving. Hasselt wijzigde de bestemming daarom naar een zone waar grootschalige handel mogelijk is.”

 

Gestapeld

Het winkelcomplex beslaat 13.000 vierkante meter en bestaat uit een centraal atrium, met daarrond zeven winkelruimtes op twee verdiepingen van 80 op 80 meter – goed voor een gezamenlijke hoogte van 15 meter. Daarbovenop staat een kleiner volume dat dienst zal doen als entertainmentpark met restaurant. Samen met het gelijkvloerse parkeerterrein creëert het een gestapelde uitstraling. “We kozen voor een parking onder de winkelvolumes in plaats van ernaast, wat ruimte bespaart en het rendement van de grond verhoogt”, verduidelijkt Van Com.

 

Hout

Om QC1 te onderscheiden van het Metro-winkelcomplex en de BMW-garage – de twee aanpalende gebouwen – opteerde HVC Architecten voor een houten bekleding, afgewisseld met glas. Dat hout moet het gebouw een natuurlijke aanblik geven en de grootschaligheid verzachten. De bouwpartners kozen Thermowood Ayous, dat een homogene uitstraling garandeert – ook in de toekomst. Maikel Renette, vertegenwoordiger van aannemer Willy Naessens Industriebouw Tessenderlo: “De noordgevel is onderhevig aan weer en wind en zou mits het gebruik van andere houtsoorten, zoals cederhout, op een minder mooie manier verouderen.”

 

“We opteerden voor een houten gevelbekleding om de grootschaligheid van het gebouw te verzachten”

 

Goed geïsoleerd

Achter de houten afwerking schuilt een gevelbekleding van betonnen sandwichpanelen met een dikte van 30 centimeter en een isolerende kern van 13 centimeter. Die rijkelijke isolatie is een van de duurzaamheidsmaatregelen die Van Com in dit project opnam. “We hebben de glaspartijen zo veel mogelijk aan de zuidwestelijke kant gepositioneerd in functie van een maximale daglichttoetreding, wat meteen ook kunstmatige verlichting in de gemeenschappelijke delen uitspaarde. Voorts opteerden we voor een minimum aan ramen. Retailruimtes zijn overigens niet gebaat bij veel glas, want de wanden moeten vaak volledig bedekt worden met rekken.”

 

Prefabbetonstructuur

Eveneens duurzaam: de betonnen basisconstructie. Van Com verkoos beton boven staal omwille van de natuurlijke brandweerstand, hoge duurzaamheid en thermische inertie die de verwarmings- en koelingskosten drukt. De prefabbetonstructuur werd volledig ontworpen en geproduceerd door Willy Naessens. Maikel Renette: “We plaatsten de kolommen op een raster van 16,5 meter bij 7,5 meter, zodat we telkens drie gelijkvloerse parkeerplaatsen naast elkaar konden voorzien. Daar liggen voorgespannen, omgekeerde T-balken op, die de gewelven dragen en zo de grote overspanningen en belasting opvangen. Uniek is dat we in dit project voor de eerste keer met gewelven van 50 centimeter dik werkten (WX500). Die overspannen 16,5 meter en kunnen een belasting van maar liefst 750 kg/m² aan.”

 

Huurders

Binnenin is er sprake van een neutrale en open inkompartij, zodat de huurders zich makkelijk van elkaar konden onderscheiden met hun eigen huisstijlen. “We kozen voor twee rolpaden boven elkaar”, zegt Van Com. “Zo verlies je weinig oppervlakte en bevorder je de circulatie langs de winkels.”

De sterke focus op de latere huurders vormde een heuse uitdaging gedurende de uitvoering. Maikel Renette: “Omdat hun technische teams een ‘early access’ hadden, waren zij ook vaak op de werf aanwezig. Samen met onze medewerkers liep dat soms op tot tweehonderd mensen per dag, allemaal met strakke deadlines. Dit alles coördineren was dan ook de voornaamste moeilijkheid in dit project. We opereerden op een beperkt terrein, en dan nog eens overal tegelijk. Bij logistieke en andere winkelprojecten kunnen we methodischer te werk gaan, van links naar rechts en van voor naar achter.”

 

Uitgesproken

De kenmerkende architectuur van QC1 vormt nu al enkele maanden een duidelijk herkenningspunt langs de Hasseltse Grote Ring. Van Com is tevreden met het resultaat: “We hebben de beschikbare ruimte optimaal benut, en dat is misschien wel de eerste en belangrijkste duurzaamheidseis. Een retailgebouw moet uiteraard ook attractief zijn en een eigen karakter hebben. Niet banaal, maar uitgesproken. Ik denk dat we uitstekend tegemoetgekomen zijn aan die vraag.”