Slim fietsen Brussel-Wallonië
Met de Cyclostrade E411 krijgt Wallonië er een belangrijke fietsverbinding bij. Het traject vormt een essentiële schakel van Brussel naar het Waalse landsdeel en sluit aan op de F204-fietssnelweg. Sweco staat in voor het ontwerp van het eerste deel tussen Waver en Louvain-la-Neuve, en volgt ook de uitvoering van de werken op. De volledige oplevering is voorzien in juni 2026.
Tien kilometer lang kunnen fietsers gebruikmaken van een gescheiden, tweerichtingsweg. De route kruist verschillende verkeersaders, loopt langs een winkelstraat en het stadscentrum van Waver, en sluit aan op bestaande verkeersknooppunten.
Door deze complexe randvoorwaarden wordt het project gerealiseerd in drie fasen, waarbij elk afgewerkt segment onmiddellijk in gebruik kan worden genomen. Een eerste deel is inmiddels opengesteld, terwijl fase twee volop in uitvoering is en fase drie recent werd opgestart.
Fietsen in hogere sferen
In tegenstelling tot het relatief vlakke Vlaamse landschap, doorkruist de Cyclostrade in Waals-Brabant een regio met meer reliëf. Daardoor maakt het traject gebruik van meerdere passerelles en een tunnel.
Een eerste passerelle van 315,9 meter overspant bossen, de Dijle en de Boulevard de l’Europe in Waver. Een tweede, 110 meter lange passerelle kruist een spoorweg en de N239. Bij beide metalen bruggen bedraagt de gemiddelde overspanning tussen de steunpunten 20 meter. De leuningen staan tien graden naar buiten gekanteld, terwijl het wegdek met een hellingsgraad van twee graden zorgt voor een optimale waterafvoer.
Fietsen in de berm
Op de begane grond loopt de vier meter brede cyclostrade grotendeels door bestaande taluds, waar bermen van vijf meter werden uitgegraven. In totaal werd 40.000 m³ grond verwijderd en hergebruikt op de werf.
De herprofilering van 10/4 naar 6/4 en de plaatsing van verschillende steunconstructies zorgen ervoor dat de taluds stabiel blijven en erosie wordt voorkomen – een belangrijk aandachtspunt in het glooiende terrein.
Veiligheid voor alles
Een van de belangrijkste aansluitingen van de cyclostrade is de N4, vanwaar fietsers eenvoudig toegang hebben tot verschillende winkels via bestaande rotondes. Omdat fietsers hier opnieuw in het gemengde verkeer terechtkomen, werden de ronde punten herontworpen om veilige en vlotte verkeersstromen te garanderen.
Hoewel Wallonië minder traditie heeft in fietsostrades dan Vlaanderen, zet SPW Mobilité Infrastructures sterk in op een inhaalbeweging.
Sweco draagt met dit project bij aan de transitie naar zachte mobiliteit en aan een multimodaal, duurzaam verkeersnetwerk in Wallonië.