Doorzoek volledige site
09 juli 2012 | MARIJKE MARIS

Het vernieuwde King’s Cross in Londen

De transformatie van het Londense station King's Cross, door John McAslan + Partners (JMP), is een mooi staaltje van ruimtelijke ontwikkeling. Het pronkstuk is de westelijke vleugel: de grootste stationsoverkapping van Europa en tevens het hart van het project. Met deze verbouwingen is dit internationaal belangrijk station klaar voor de 21ste eeuw en daarna. 'We zijn erg trots op onze rol als hoofdarchitecten. Het is enorm bevredigend om het project op tijd te hebben afgeleverd voor de Olympische Spelen.' (John McAslan, voorzitter JMP)
De transformatie van het Londense station King's Cross, door John McAslan + Partners (JMP), is een mooi staaltje van ruimtelijke ontwikkeling. Het pronkstuk is de westelijke vleugel: de grootste stationsoverkapping van Europa en tevens het hart van het project. Met deze verbouwingen is dit internationaal belangrijke station klaar voor de 21ste eeuw en daarna. "We zijn erg trots op onze rol als hoofdarchitecten. Het is enorm bevredigend om het project op tijd te hebben afgeleverd voor de Olympische Spelen." (John McAslan, voorzitter JMP)





De hervorming van King's Cross bestaat uit drie zeer verschillende vormen van architectuur: hergebruik, restauratie en nieuwbouw. De stationshal en bijbehorende gebouwen zijn aangepast aan hedendaagse normen en worden opnieuw gebruikt. Zo zijn er een groot aantal nieuwe automatische deuren van Dorma geplaatst, zodat de reizigersstromen zo vlot mogelijk kunnen circuleren. De oude, beschermde gevel is nauwkeurig gerestaureerd en een nieuwe westelijke vleugel is ontworpen als middelpunt van het project. Hoewel deze 'Western Concourse' waarschijnlijk de meest opvallende wijziging is aan het station, voerde JMP ook een reeks van belangrijke veranderingen en restauraties door aan de centrale treinhal en de westelijke stationsgebouwen.





'Western Concourse'

De halfronde koepel, aangebouwd ten westen van het bestaande station, is 20 meter hoog en beslaat de volledige lengte, 150m, van het monumentale gebouw uit de 19de eeuw. Hij voorziet het station van een nieuwe, zuidelijke ingang en op mezzanine-niveau, van een noordelijke ingang. Het gewelf meet 7.500 m² en is uitgegroeid tot de grootste overspanning van een station ooit, in Europa. Het bestaat uit 16 stalen bogen. Deze vormen de stralen van een taps toelopende centrale trechter. De sierlijkheid van de hal is een echo van het naburige Great Northern Hotel, toegankelijk via deze 'Western Concourse'. De hal bevindt zich boven de nieuwe, noordelijke ticketinghal van de Londense metro en voorziet in betere aansluitingen naar die metro en naar bus, taxi en de treinverbindingen van het St Pancras station (Eurostar).




Westelijke Stationsgebouwen

Dit complex, het grootste onderdeel van het historisch station, herbergt een breed scala aan diensten. Het bestaat uit vijf gebouwen en de architecturale aanpassingen hebben tot sterk verbeterde werkomstandigheden geleid voor het stationspersoneel, het personeel van de verschillende treinmaatschappijen en voor het Network Rail management. De noordelijke vleugel, vernietigd door bombardementen in de tweede Wereldoorlog, is opnieuw opgebouwd, volgens het oorspronkelijk ontwerp. Het herstel van dit gebouwencomplex levert ook belangrijke verbindingen op met de perrons van de centrale treinhal.





Centrale treinhal


De centrale hal van het station is 250m lang, 22m hoog en 65m breed, verspreid over acht platforms. De restauratie omvatte het blootleggen van de opvallende architectuur van de oorspronkelijke zuidgevel, herbeglazing van de noord- en zuidgevels en het opknappen van de treinplatforms. De twee gewelfde daken werden gerenoveerd en bekleed met energiebesparende fotovoltaïsche panelen, terwijl een nieuwe glazen loopbrug zicht uitstrekt over de hele hal en toegang geeft tot elk platform en tot de mezzanine van de 'Western Concourse'.





De ambitieuze transformatie van het hele station creëert een opmerkelijke dialoog tussen de oorspronkelijke en de 21ste-eeuwse architectuur. Deze relatie tussen oud en nieuw zorgt tegelijk voor de mogelijkheid tot modern transport op King's Cross én de voor opwaardering van één van de grotere spoorwegmonumenten van Groot-Brittannië.


    




Bron: Archdaily.com

Foto's: Hufton and Crow


GERELATEERDE DOSSIERS