Doorzoek volledige site
01 april 2015 | JEROEN SCHREURS

Provincie Antwerpen Vastgoed legt focus op de binnensteden

De vijfde editie van Provincie Antwerpen Vastgoed zoomde in op de binnenstedelijke problematiek van de drie centrumsteden Antwerpen, Mechelen en Turnhout. Het ging onder ander over gezinsverdunning, de bedreiging van online-winkelen en de mobiliteitskwestie. Jan Boots, zaakvoerder van CityD en moderator van dienst: “De binnenstad heeft troeven en beperkingen. Met deze lezingen trachten we na te denken over mogelijke kruisbestuivingen.”

Geert Janssens, hoofdeconoom van de VKW, trapte af met een overzicht van de globale toestand van onze economie. Die zit nog altijd in een crisis en dat zal nog even duren, al zijn er enkele lichtpuntjes. De zwaarste periode van besparingen in de Eurozone is achter de rug, al moet vooral België nog grote inspanningen leveren. Onze loonkostenhandicap daalt licht, mede dankzij een stijging van die kosten in Duitsland. België profiteert als een van de meest olieafhankelijke landen in Europa ook van de daling van de olieprijs. Structureel is er echter nog maar weinig veranderd, bij de minste tegenslag kunnen we terug in zwaar weer belanden.

 

Kantoren

Ingrid Ceusters-Luyten, executive president van group Hugo Ceusters – SMCS, ging in op de kantorenmarkt in Vlaanderen en in Antwerpen. Met een take-up van ongeveer 700.000 m² blijft die nationale markt redelijk constant, al komen er weinig nieuwe grote bedrijven naar het gewest. De take-up komt vooral van de huidige bedrijven die zich verplaatsen. Tendensen zijn de decentralisatie weg van Brussel – de stationsbuurten van de centrumsteden blijven erg gegeerd – naast het stijgende percentage overheidsopname en de stijgende percentage van huurders tegenover kopers. De take-up in Antwerpen, 120.000 m², steeg in 2014 met 40 procent tegenover 2013, al was dat een erg zwak jaar. De vlucht van de diamantsector wordt wel gevoeld. Mechelen stelde teleur in 2014, met maar 2.700 m² take-up. De eerste maanden van 2015 beloven wel beterschap en de werken aan het station zullen dat getal ook positief beïnvloeden.

 

Noordoost tegen zuidwest

De evoluties op de woningmarkt werden gepresenteerd door Céline Janssens van Stadim. Zij deelde de provincie op in een noordoostelijke en zuidwestelijke groep. De eerste groep heeft hoge woningprijzen, maar wel een dalende prijsevolutie, onder meer door de vastgoedcrisis in Nederland die vermogende Nederlanders terug over de grens lokt. Het zuidwesten daarentegen heeft lagere prijzen, maar wel een stijgende prijsevolutie. Janssens: “We merken dat rond alle grote steden, ook Gent en Luik bijvoorbeeld, de op Brussel georiënteerde gemeentes in prijs stijgen. De hoofdstad heeft dus een positieve invloed op de prijs.”

 

E-commerce

De retailsector lijdt onder de stijgende verkoop via internet, maar Bert Weemaes van Qrf, dat zich specialiseert in binnenstedelijk winkelvastgoed, is ervan overtuigd dat het ook anders kan. Door in te zetten op een snelle mobiliteit, privacy, veiligheid en netheid – zaken waar e-commerce sterk op scoort – kunnen de Meir en andere winkelstraten zeker concurreren met de online-wereld.

 

Niefhout

Davy Demuynck van ION kwam het project Niefhout voorstellen, een PPS in Turnhout in samenwerking met PMV en de stad zelf. Met een aantal partners in en rond de stad willen zij de binnenstad nieuw leven inblazen met een mix van woningen, kantoren en openbaar domein. ION zet er in op warmtenetten met ondiepe geothermie, maar waarschuwt voor het wettelijk kader. “Dat is er gewoonweg niet, maar is wel dringend nodig.” Op de vraag of de grote hoeveelheid aan kantoorruimte wel gevuld zou geraken, antwoordde Demuynck bevestigend: “Met de toenemende files richting Antwerpen en de ligging vlakbij de stationsbuurt is dat zeker mogelijk.”

 

“Benauwd” door Uplace

Tot slot debatteerden schepenen uit de drie centrumsteden – Astrid Wittebolle uit Turnhout, Wim Jorissen uit Mechelen en Rob Van de Velde uit Antwerpen – samen met Bert Weemaes. De problematiek van de stadsvlucht kwam aan bod, want jonge tweeverdieners met kinderen verlaten de stad nog altijd. Zeker in Antwerpen is dat een probleem, aangezien er ook heel weinig betaalbare, grondgebonden woningen voor zulke koppels zijn. De ontwikkeling van shoppingcentra kwam ook aan bod. Wim Jorissen kreeg het “benauwd” door Uplace, omdat veel shoppers in Mechelen uit het zuiden komen. “Uplace wordt bij wijze van spreken een derde stad, naast Mechelen en Leuven. De koopkracht van mensen zal niet stijgen, dus dat volume zal zich nu spreiden over drie polen in plaats van twee,” aldus Jorissen. Ten slotte kwam ook mobiliteit aan bod. De meeste panelleden vinden dat de slinger richting fiets en openbaar vervoer te ver is doorgeslagen. Rob Van de Velde gelooft bijvoorbeeld niet in de snelle afbouw van de auto in de stad. “De Vlamingen zijn daar nog niet klaar voor, in tegenstelling tot Denen of Zweden,” zegt hij. Het is niet omdat je een baan heraanlegt, dat de auto’s niet meer komen. Ze staan nu alleen langer in de file. En hoe je het ook draait of keer: zonder auto ook geen retail in de stad.”