Doorzoek volledige site
08 april 2015 | WOUTER VAN DEN BOSSCHE

Kengo Kuma & Associates ontwerpen nieuw Parijs megastation

Illustratie | Kengo Kuma & Associates
Illustratie | Kengo Kuma & Associates
Illustratie | Kengo Kuma & Associates
Illustratie | Kengo Kuma & Associates

De Japanse architecten van Kengo Kuma & Associates hebben de internationale competitie gewonnen voor het ontwerpen van het metro- en treinstation Saint-Denis Pleyel, één van de drie hoofdstations van het toekomstige vernieuwde Parijse metronetwerk. De oplevering van het project wordt verwacht tegen 2030.

Multidisciplinaire functie

Het nieuwe station zal een oppervlakte hebben van zo’n 45 000 m2 en zal negen verdiepingen tellen: vijf bovengrondse en vier ondergrondse. Het wordt dan ook een drukke overstapplaats die de twee delen van Parijs met elkaar verbindt en die de nieuwe lus rondom de stad compleet maakt. In het gebouw zullen naast sporen ook winkels, een multimediabibliotheek en een zakencentrum komen. 

 

Niveaus lopen door elkaar heen

Het station Saint-Denis Pleyel zal uit wigvormige platformen bestaan die volgens het architectenbureau refereren naar de treinsporen. De bovengrondse treinen zullen aan de voorkant van het gebouw stoppen, terwijl de metro’s ondergronds zullen blijven. Verschillende niveaus zullen spiraalvormig door elkaar heen lopen zodat er in het complex verschillende verticaal gelaagde straten ontstaan. Ook komen er rondom de bovenste verdiepingen glooiende terrassen die toegang geven tot een groot groendak. Rondom het gebouw komt er een grote voetgangszone met uitgestippelde beplanting.  

 

Eén van drie megastations

Le Projet du Grand Paris, zo heet het grootschalige project dat doorheen de buitenwijken van Parijs een geautomatiseerde metrolijn voorziet die de hele stad moet omsluiten. In totaal zullen er 72 nieuwe metrostations gebouwd worden, waaronder drie “iconische” stations waarvoor een wedstrijd werd uitgeschreven. De tweede competitie had als prijs het station Clichy-Montfermeil en werd gewonnen door de Spaanse architecten van EMBT in samenwerking met het Franse Bordas + Peiro. Le Bourget ten slotte, het derde grote station, krijgt een ontwerp van de in Parijs wonende Braziliaanse Elisabeth de Portzamparc