Doorzoek volledige site
08 mei 2015 | KARI FEYS

Merk X en Mosa herontwerpen Amsterdam Centraal Station

Amsterdam Centraal Station.
De keramische Mosategels worden gebruikt op een oppervlakte van meer dan 15.000m².
Het station zal meer betrokken worden bij de stad door het oorspronkelijke gebouw van Cuypers te herontdekken en herontwerpen.

Door de komst van het Muziekgebouw aan de IJ, het filmmuseum Eye, talloze restaurants en culturele ondernemingen, is het Amsterdamse Centraal Station toe aan een meer open indeling. Waar de stad voorheen ophield bij het station, krijgt ze nu een geheel eigen stadskant en IJzijde. Merk X en Mosa zorgen er samen voor dat de achterzijde van het station meer betrokken wordt bij de stad door het oorspronkelijke gebouw van Cuypers te herontdekken en herontwerpen. Het oorspronkelijke stationsgebouw van Cuypers wordt zo de nieuwe inkomhal van het totale complex.

Keramisch maatwerk

Voor zowel het Cuypersgebouw als de Middeltunnel, de centrale tunnel onder het station, gebruikten Merk X En Mosa speciale tegels die qua kleur aansluiten bij het historische en monumentale karakter van het gebouw. Niet enkel kleur, maar ook structuur en technische eigenschappen van de tegels waren van belang. Het drukke verkeer en de steile hellingbanen naar de onderdoorgangen zorgden onder meer voor de ontwikkeling van een nauwelijks zichtbare anti-slip oplossing. Grip is van groot belang op dergelijke plaatsen, maar de tegels moesten ook goed te reinigen zijn en dus een niet te grove structuur hebben. De keramische tegels van Mosa voldoen aan beide eisen en passen binnen de eisen van een Cradle to Cradle silver product met mogelijkheid tot BREEAM-certificering van gebouwen.

Specials

Voor Evelyne Merxk van Merk X is een zorgvuldige afwerking van groot belang. Verder dienen ook de (kleuren)combinaties van materialen kloppen en moet de kracht van oude en nieuwe elementen elkaar versterken. Zo werd onder andere de centrale hal van het Cuypersgebouw in zijn volle glorie hersteld door de hal zijn hoogte terug te geven en alle tussenlagen van kantoren en horeca eruit te halen. Dit maakte het weer mogelijk om de treinen te zien door de hoge ramen. Nieuwe elementen zoals een luchtbrug en grote lampen geven het oude gebouw verder een nieuw karakter. Bovendien zijn de aansluiting naar de Middentunnel en de toegangen naar de perrons logischer aangegeven.

Ook het ontwerp van specials voor het project was een uitdaging die Merkx graag aanging: "Ik heb de kans gekregen om voor dit project een aantal specials te ontwerpen. Details die het verschil maken. Zo heb ik de kolommen in de vleugels een soort stalen jassen gegeven waarin de wereld van de reizigers is geperforeerd. Het is mijn knipoog naar de versieringen en sjablonen van Cuypers. Voor de poortvrije passage naar de IJzijde heb ik tevens lampen in de vorm van fakkels ontworpen. Ze bestaan uit hoge geplooide glasschijven, die een leidraad vormen naar het IJ."

GERELATEERDE DOSSIERS