Doorzoek volledige site
25 mei 2015 | MARIJKE MARIS

MVRDV bouwt Skygarden in Seoul

Illustratie | Dezeen
Illustratie | Dezeen
Illustratie | Dezeen
Illustratie | Dezeen
Illustratie | Dezeen
Illustratie | Dezeen

Het Nederlandse bureau MVRDV is geselecteerd om een ​​verhoogde weg in Seoul te transformeren tot een openbaar park. MVRDV werkt hiervoor samen met het Nederlandse ontwerpbureau Studio Makkink & Bey en landschapsontwerper Ben Kuipers. Ze zullen het 938 meter lange Seoul Station Viaduct aanpassen en zo een nieuw wandelpad creëren met 254 soorten bomen, struiken en bloemen.

 

Seoul Skygarden

Hun winnende concept, bekend als Seoul Skygarden, heeft naast cafés, bloemenwinkels, bibliotheken en serres ook een kwekerij voor het kweken van planten voor andere groene zones in de stad. 'Veel viaducten en voetgangersviaducten in Aziatische steden zijn puur functionele elementen, maar door de omvang van het Seoul Station Viaduct, kregen we de mogelijkheid om een ​​unieke publieke ruimte in het hart van Seoul te creëren,' verklaart MVRDV, dat ook een 'tuin-schiereiland' bouwt voor de Wereld Tuinbouw Expo in 2022.


Eco-vriendelijke stad

Het viaduct werd gebouwd in de jaren 70 als een verbindingsweg tussen de Namdaemun markt en het westen van de stad. Het kruist een groot station. In 2009 moest het worden afgesloten voor zware voertuigen toen het na inspecties onveilig bleek. In plaats van het te slopen, werd er een wedstrijd gelanceerd die architecten en ontwerpers uitnodigde om ideeën in te dienen voor hergebruik. Deze beslissing volgt uit de ambitie van de stad om een ​​van 's werelds meest eco-vriendelijke steden te worden.
De oude Cheonggyecheon stroom - die op een gegeven moment werd gebruikt als snelweg - is al hersteld tot openbaar vaarwater en de regering zoekt naar manieren om de luchtvervuiling aan te pakken en verlaten gebouwen te renoveren.


Flexibel ontwerp

Het arboretum, door de ontwerpers beschreven als 'een bibliotheek van planten', staat centraal in het concept en werd geordend volgens het Koreaanse alfabet. Verder is het ontwerp ook flexibel: het kan in de toekomst veranderen of groeien. Trappen, liften en roltrappen kunnen worden toegevoegd om de toegankelijkheid te vergroten en de ontwerpers suggereren ook de installatie van zwevende tuinen.
De Seoul Skygarden vormt een snelle route voor voetgangers naar het centraal station. De wandelweg via het park duurt slechts 11 minuten, tegenover de weg op de begane grond, die 25 minuten in beslag neemt.


Inspiratie

Het project zal voltooid worden in 2017, in samenwerking met verschillende lokale partners. Het is het laatste nieuwe plan in een reeks van landschapsprojecten geïnspireerd door de High Line, een populair verhoogd park in New York, ontworpen door de architecten Diller Scofidio + Renfro, landschapsarchitecten James Corner Field Operations en plantendesigner Piet Oudolf. Andere projecten in deze reeks zijn een boulevard in Londen die tuinen koppelt aan spoorwegen langs de rivier de Theems en een 3 kilometer lang, verhoogd park in Bari, Italië.