Doorzoek volledige site
23 juni 2015 | EMMA MARIS

Eerste Audigarage volgens het Audi Terminalconcept in Oost-Vlaanderen

Illustratie | Orens - Van Grimbergen Architecten
Illustratie | Orens - Van Grimbergen Architecten
Illustratie | Orens - Van Grimbergen Architecten

Architectenbureau Orens - Van Grimbergen bouwt in Aalst de eerste Audi-garage volgens het Audi Terminalconcept. Het gebouw zal plaats bieden aan een showroom voor 17 wagens, een werkplaats met 11 bruggen, een volautomatisch magazijn en een automatische carwash. De werken vingen aan begin juni en zullen eind 2015 voltooid worden door Mathieu Gijbels

Een combinatie van herkenbaarheid en eigenheid

Het Audi Terminalconcept heeft tot doel de naam Audi overal ter wereld op dezelfde manier te communiceren, zonder daarbij de eigenheid van de lokale omgeving uit het oog te verliezen. Daarom werd er een bouwconcept uitgewerkt dat kan worden aangepast aan de specifieke noden van de garage en dat in verschillende groottes kan worden gebouwd. Het resultaat is dat Audigarages wereldwijd volgens een zelfde ontwerpprincipe worden gerealiseerd, maar dat elke terminal zijn eigenheid behoudt.

 

De herkenbaarheid van Audi

In alle uithoeken van het gebouw kan men het Terminalconcept terugvinden. Kenmerkend zijn de geperforeerde aluminium gevelbekledingen, de grote glaspartijen en de zwart-witte krommingen. Verder staan asymmetrie en dynamiek centraal in dit generisch ontwerp.

 

De eigenheid van Garage Thoen

Deze uitvoering van het terminalconcept is voornamelijk speciaal door de stedenbouwkundige uitdagingen waarmee de architecten werden geconfronteerd. Zo kreeg Orens-Van Grimbergen eerst te kampen met de problemen die het terrein stelde: de garage bevindt zich in industriegebied, tegen de grens van het buffergebied, en is toegankelijk via de Doorsteeklaan. Het project moet echter wel zichtbaar zijn vanop de hoofdweg. Verder waren er grote niveauverschillen op het terrein. Het feit dat het gebouw zich in overstromingsgebied bevindt, maakt dat er specifieke maatregelen nodig waren. Tot slot gebruikt Orens-Van Grimbergen 350 palen omdat het bedrijf bouwt boven een oude arm van de Dender.

 

Vloerverwarming voor homogene stralingswarmte

Bij het ontwerpen van deze terminal besteedde Orens-Van Grimbergen ook aandacht aan duurzaamheid in het bouwen. Zo plaatst het bedrijf zonnepanelen, een warmtepomp en zonwerende beglazing. Tot slot voorziet Orens-Van Grimbergen vloerverwarming in het volledige gebouw, ook in de werkplaats, om een homogene stralingswarmte te bekomen. Dit is een groot voordeel voor de werkplekken nabij de sectionaalpoorten die voortdurend openen en sluiten. De convectiestroming wordt hiermee namelijk zwaar ingedijkt.