Doorzoek volledige site
26 augustus 2015 | PHILIPPE SELKE

Artlite Digital van AGC: van de muziekkapel Koningin Elisabeth tot het Japanse paviljoen in Milaan

Veel volk op de officiële voorstelling Illustratie | Jean-Michel Byl © AGC Glass Europe
Veel volk op de officiële voorstelling
Veel volk op de officiële voorstelling Illustratie | Jean-Michel Byl © AGC Glass Europe
Veel volk op de officiële voorstelling Illustratie | Jean-Michel Byl © AGC Glass Europe
Veel volk op de officiële voorstelling Illustratie | Jean-Michel Byl © AGC Glass Europe
Veel volk op de officiële voorstelling Illustratie | Jean-Michel Byl © AGC Glass Europe

Wat hebben de muziekkapel Koningin Elisabeth en het Japanse paviljoen op de wereldexpo in Milaan gemeenschappelijk? Het door AGC in België geproduceerde Artlite Digital, geëmailleerd decoratief thermisch glas. 

Waterloo

In de muziekkapel is de hoofdrol weggelegd voor een lange glazen balk van bijna 100 meter lang, die garant staat voor een levendig samenspel tussen de glaspartij en de Blauwe Steen uit Henegouwen. Zo ontstaat een decor dat zowel een blik op de aanwezige natuur gunt als de architectuur zichtbaar laat. Achter dit grafisch hoogstandje gaat een dieperliggende betekenis schuil. Deze glazen façade dompelt je onder in het muzikale universum: de talloze gedrukte pixels vormen een transcriptie van een muziekpartituur van componist Eugène Ysaye, gericht naar het bos van Argenteuil.

In tegenstelling tot de zeefdruktechniek vereist Artlite Digital geen zeef. Het product is daarom de ideale oplossing voor bouwheren die glas met verschillende patronen wensen. In het geval van de muziekkapel is het gedrukte patroon een muziekpartituur, die zich uitstrekt over de gehele frontale buitenschil van het gebouw, goed voor 600 m2 oftewel 205 glazen panelen. Het glas is thermisch behandeld en gehard en heeft een dikte van 15 mm.

Voor andere delen van het gebouw heeft AGC gelaagd isolerend glas geleverd van het type Thermobel Advanced (Ug 1.0à).

 

Milaan

Van Brussel gaan we door naar Milaan, waar we op het Japanse paviljoen een opmerkelijke balustrade terugvinden, opgetrokken uit maar liefst 400 m2 Artlite Digital-glas van AGC. Deze glazen wand flankeert de helling die richting ingang leidt. Het paviljoenconcept komt uit de koker van architect Atsushi Kitagawara die opteerde voor indrukwekkende houten gevels. Deze zijn samengesteld uit verschillende structuren die de diversiteit en de variatie van de seizoenen in Japan symboliseren. De gedrukte patronen op de glazen balustrade zijn zo vormgegeven dat ze garant staan voor een harmonieuze interactie met de bijzondere structuur van de houten façades. Plant u een bezoekje aan de wereldexpo? Ga dan zeker eens langs op het Japanse paviljoen. De wereldexpo loopt nog tot en met 31 oktober 2015. 

GERELATEERDE DOSSIERS