Doorzoek volledige site
17 augustus 2015 | LIESA VAN DYCK

Zaha Hadid begraaft museum in een bergtop

Zaha Hadid ontwierp een gebouw dat in de rand van de berg gevestigd is, en waarvan enkele delen enkel tevoorschijn komen om de bezoeker op unieke uitzichten te trakteren. Illustratie | Dezeen
Je vindt er onder andere ondergrondse galerijen en een zwevend glazen platform dat een duizelingwekkend uitzicht biedt over de vallei. Illustratie | Dezeen
Binnen zijn de galerijen verdeeld over drie verdiepingen, verbonden door trappenhallen die het bedrijf beschrijft als zijnde “als bergwatervallen”. Illustratie | Dezeen

De Londense architect Zaha Hadid heeft een museum voltooid voor de gerenommeerde klimmer Reinhold Messner, op de top van de berg Kronplatz in de Italiaans Alpen. Je vindt er onder andere ondergrondse galerijen en een zwevend glazen platform dat een duizelingwekkend uitzicht biedt over de vallei.

Mount Everest

Het Messner Mountain Corones Museum is het laatste in een reeks musea gebouwd door Messner, allemaal op de top van een berg. Messner was zelf de eerste klimmer die erin slaagde de top van de Mount Everest te bereiken zonder extra zuurstof nodig te hebben.

 

Rand van de berg

Het museum, dat zich op 2275 meter boven de zeespiegel bevindt, zal met beelden, gebruiksvoorwerpen en materialen het verhaal van Messners leven als bergbeklimmer vertellen. Zaha Hadid ontwierp een gebouw dat in de rand van de berg gevestigd is, en waarvan enkele delen enkel tevoorschijn komen om de bezoeker op unieke uitzichten te trakteren.

 

Panoramisch uitzicht

“Ik wilde de bezoekers laten neerdalen in de berg zodat ze eerst haar grotten konden ontdekken, alvorens ze terug naar boven te laten gaan aan de andere kant van de berg, waar ze bij het glazen platform een spectaculair, panoramisch zicht over de Zillertaler Alpen in het noorden, en de Dolomieten in het zuiden krijgen,” aldus Hadid.

 

Zicht op de Ortlergroep

Het lijkt alsof er drie grote volumes door de oppervlakte van de berg gebarsten zijn, die elk zachte vormen hebben, gemaakt van beton met glasvezels. De twee eerste vormen de ramen, met uitzicht op de bergen Peitlerkofel en Heiligkreuzkofel, terwijl het derde een balkon vormt dat zes meter overhelt, waardoor de bezoekers een mooi zicht krijgen op de Ortlergroep.

 

Natuurlijke uitstraling

Meer concrete vormen komen uit de berg om overkappingen te creëren die de ingang van het gebouw omlijsten. Hadid heeft ervoor gekozen beton te gebruiken om de indruk van steen te wekken, dat mooi past bij de rest van de natuurlijke omgeving.

 

Steenkoolmijnen

Het beton met glasvezels geeft het gebouw vanbuiten een simpele, grijze uitstraling. De panelen die vanbinnen donkerder zijn doen denken aan steenkoolmijnen.De muren van het gebouw zijn tussen de 40 en de 50 centimeter dik, om het gebouw te beschermen tegen de druk van de aarde die errond ligt. Het plafond is om diezelfde reden maar liefst 70 centimeter dik.

 

Bergwatervallen

Binnen zijn de galerijen verdeeld over drie verdiepingen, verbonden door trappenhallen die het bedrijf beschrijft als zijnde “als bergwatervallen”.

 

Dolomieten


Hadid onthulde haar ontwerp voor het eerst aan publiek in 2013, en twee weken geleden werd het gebouw officieel geopend. Het sluit aan bij vijf andere musea die verspreid liggen over de Dolomieten.

 

 

 

GERELATEERDE ARTIKELS