Doorzoek volledige site
02 september 2015 | FREDERICK DAENEN

Hoe Bjarke Ingels de architectuur van New York herschept

2 World Trade Center Illustratie | BIG
2 World Trade Center Illustratie | BIG
2 World Trade Center Illustratie | BIG
West 57th Street Illustratie | BIG
West 57th Street Illustratie | BIG
West 57th Street Illustratie | BIG
Dryline Illustratie | BIG
Dryline Illustratie | BIG
Dryline Illustratie | BIG

Bjarke Ingels staat bekend voor zijn promiscuous hybrids, zoals hij het zelf omschrijft: gemengde hybriden die horizonten wereldwijd veranderen. Nu BIG, het kantoor van Ingels, de opdracht heeft gekregen voor de vierde en laatste wolkenkrabber van het nieuwe World Trade Center, wordt er zelfs gesteld dat Ingels eigenhandig verantwoordelijk is voor het transformeren van de New Yorkse architectuur.

Hoe is BIG New York dan precies aan het veranderen? De architectuurcriticus Michael Kimmelman besprak het met de 40-jarige Deense architect. Ingels stelt dat architecten eigenlijk niet zozeer de scheppers zijn van een nieuwe stad. Veeleer is er sprake van een duidelijke nood die ingevuld moet worden. Het is dan aan de architecten om die nood om te zetten in iets fysieks. 

Ingels heeft drie grote projecten in New York. Ten eerste is er de eerder genoemde wolkenkrabber voor 2 World Trade Center, ten tweede West 57th Street en ten slotte Dryline

 

2 World Trade Center

De site waar bijna veertien jaar geleden de grote ramp plaatsvond, is nu een plek van nieuwe ideeën geworden. Het stelt ook een ontmoetingspunt voor tussen de typische moderne New Yorkse wolkenkrabbers enerzijds en de meer traditionele Europese bouwstijlen anderzijds. Dit zette Ingels aan om een gebouw te maken dat in beide omgevingen zou kunnen passen. 

 

West 57th Street

Dit is een zeer asymmetrisch appartementsgebouw dat haast op een pyramide lijkt. Ook dit project moet de Amerikaanse en Europese stijlen weten te verenigen.

 

Dryline

Dit project werd in het leven geroepen na de orkaan Sandy. Het moet de stad van de nodige infrastructuur voorzien om een nieuwe overstroming te voorkomen. Er is hier vooral aandacht voor bruggen die niet zozeer aanvoelen als de traditionele bruggen die eerder insluitend zijn, maar veeleer als verhoogde gedeeltes van het landschap. Ook moet het de plaatselijke parken beschermen van geluidsoverlast van de snelwegen. Dit project zal in 2017 van start gaan.

 

Bron: Archdaily