Doorzoek volledige site
15 september 2015 | JORIS VLIEGEN

ThyssenKrupp volgens MIT bij ‘50 Smartest Companies 2015’

MULTI past de maglevtechnologie toe op de liftindustrie. Illustratie | ThyssenKrupp
ACCEL moet de mobiliteit in steden en grote infrastructuren transformeren. Illustratie | ThyssenKrupp

Met zijn nieuwste innovaties voor passagierstransport biedt ThyssenKrupp oplossingen voor de uitdagingen van de wereldwijde verstedelijking. Zowel MULTI, 's werelds eerste kabelloze lift, als ACCEL, een versnellend rolpad, maakt gebruik van de maglevtechnologie van ThyssenKrupp. Zo wordt de vervoerscapaciteit verhoogd, terwijl het energieverbruik en de reistijden in stedelijke gebieden aanzienlijk verminderen.

Innovatieve technologie

Het Massachusetts Institute of Technology (MIT), één van de toonaangevende namen in het technologisch onderzoek en onderwijs in de wereld, heeft ThyssenKrupp erkend in zijn lijst van ’50 Smartest Companies for 2015’, in het bijzonder voor de heruitvinding van de liftindustrie. Om in aanmerking te komen, moest een bedrijf volgens MIT Technology Review in het bezit zijn van innovatieve technologie en een businessmodel dat zowel praktisch als ambitieus is, met als gevolg dat het bedrijf in zijn vakgebied een bepalende factor was over de afgelopen 12 maanden. Volgens Andreas Schierenbeck, CEO van ThyssenKrupp Elevator AG, is "MULTI het nieuwste aanbod in het uitgebreide repertoire van de lifttechnologieën en niets minder dan een technologische revolutie."

MULTI past de lineaire motortechnologie van de maglevtrein Transrapid toe op de liftindustrie. Het nieuwe ontwerp kan verschillende liftcabines opnemen per schacht die zelf voortbewegen in een lus, vergelijkbaar met een metrosysteem. Zo verhoogt de transportcapaciteit van de schacht met maximaal 50%, waardoor de voetafdruk van de lift in gebouwen met de helft kan verminderd worden. De kabelvrije technologie maakt het ook mogelijk de cabine horizontaal en tot onbeperkte hoogte te laten bewegen. Daardoor kunnen architecten gebouwen naar nieuwe hoogtes, vormen en doeleinden aanpassen.

 

Stedelijke mobiliteit

ThyssenKrupp bracht met ACCEL een tweede innovatie uit. Het werd ontwikkeld om de behoefte aan een veilige, comfortabele en efficiënte mobiliteit in het huidige multimodaal transportnetwerk in grote steden aan te pakken. Het versnellende rolpad gebruikt dezelfde lineaire motortechnologie als MULTI en moet de mobiliteit transformeren in steden en grote infrastructuren zoals luchthavens, metrostations en winkelcentra. Op skywalks of binnen gebouwen omvat ACCEL afstanden tussen de 100 en 1500 meter met snelheden tot 2 m/s (7,2 km/h). Bovendien zijn er geen wachttijden voor passagiers, waardoor er in metrostations tot 30% meer passagiers aangetrokken kunnen worden en de transittijden op luchthavens met maximaal tweederde kunnen verminderen.

De motivatie van ThyssenKrupp is om nieuwe oplossingen voor passagierstransport te ontwikkelen. De wereldbevolking neemt voortdurend toe en steeds meer mensen verhuizen naar de steden. In 1950 was de stedelijke bevolking goed voor slechts 30% van de wereldbevolking, terwijl dit cijfer in 2050 naar verwachting tot 70% zal stijgen. Nu al leeft de helft van de wereldbevolking in stedelijke gebieden, resulterend in megasteden over de hele wereld met een bevolking van meer dan 10 miljoen mensen. Het wordt dus steeds belangrlijker om gelijke tred te houden met die snelle toename in de stedelijke bevolking, de vraag naar extra werk- en woonruimte en naar infrastructuur voor mobiliteit binnen en buiten gebouwen.

Energie-efficiënte technologieën, zoals MULTI en ACCEL van ThyssenKrupp, kunnen voordelen bieden om de steden van de toekomst meer leefbaar te maken. De redactie van MIT Technology Review erkende de ambitieuze inspanningen van ThyssenKrupp tijdens de jaarlijkse zoektocht naar de ‘50 Smartest Companies’ en plaatste de groep op nummer 35, als de enige Duitse vertegenwoordiger op de lijst.

 

GERELATEERDE DOSSIERS