Doorzoek volledige site
18 november 2015 | MARIJKE MARIS

Richard Rogers wint ontwerpwedstrijd voor Taiwan Taoyuan luchthaventerminal

Veel volk op de officiële voorstelling Illustratie | Dezeen
Veel volk op de officiële voorstelling Illustratie | Dezeen
Illustratie | Dezeen
Illustratie | Dezeen

De Londense studio Rogers Stirk Harbour + Partners won de wedstrijd om een ​​nieuwe terminal voor de grootste luchthaven van Taiwan te ontwerpen. Hiermee laten ze concurrenten als Foster + Partners en UN Studio achter zich. Terminal 3 op Taiwan Taoyuan International Airport zal een nieuw terminalgebouw omvatten, gates, verzamelplaatsen en een multifunctioneel gebouw, samen met de nodige vervoersinfrastructuur.

Groots en innovatief

De wedstrijdjury was onder de indruk van de innovatieve ideeën van Rogers Stirk Harbour + Partners. Het bureau werkte hierbij samen met de plaatselijke onderneming Fei & Cheng Associates en de ingenieurs van Arup.

De voltooiing van de nieuwe terminal is voorzien voor 2020. Hij zal vermoedelijk 1,5 miljard euro kosten en en met een oppervlakte van 640000 vierkante meter zal hij naar verwachting in staat zijn om 45 miljoen passagiers per jaar te ontvangen.


Ervaring

Rogers Stirk Harbour heeft eerder ook Terminal 4 op de luchthaven van Madrid Barajas ontworpen evenals Terminal 5 op Londen Heathrow.

"We hebben twee van de meest herkenbare luchthaventerminals ter wereld ontworpen," zegt Richard Rogers. "Wat we hebben geleerd met bijna 30 jaar luchthavenervaring, is dat van alle types van gebouwen de moderne luchthaven het meest gevoelig is voor verandering."

Het ontwerp voor Taoyuan Terminal 3 leent elementen uit beide eerdere projecten. Het combineert de flexibiliteit van de enkelvoudige dakoverspanning in Heathrow, met de open binnenruimtes en het golvende plafond op Barajas. Duizenden lampen, opgehangen aan het dak, bieden de mogelijkheid om hogere en lagere plafonds te creëren en alzo in te spelen op toekomstige vereisten.

Het centrale gebouw wordt geflankeerd door twee lange verzamelplaatsen voor passagiers, verbonden door bruggen over de wegen die tussen de gebouwen door lopen.


Duurzaam

"Ons voorstel is gericht op de ervaring van de passagiers, met een bewuste strategie om ​​constante toekomstige veranderingen op te vangen, terwijl de integriteit van het unieke ontwerp behouden blijft," zegt Ivan Harbour in een verklaring. "De terminal zal worden ontworpen om aan de hoogste duurzaamheidscriteria voldoen."

De bestaande structuren op de luchthaven en de aanvullende nieuwe gebouwen zullen uiteindelijk een soort van 'aerostad' vormen rondom deze belangrijke transportader.

Rogers Stirk Harbour werkt momenteel ook aan een nieuwe terminal op de Lyon-Saint Exupéry luchthaven in Frankrijk.

Het bedrijf is vooral bekend om ontwerpen zoals het high-tech Lloyd's Building, de Cheesegrater wolkenkrabber en de O2 Arena in Londen. Het werd opgericht door Rogers nadat hij, samen met Renzo Piano, het Centre Pompidou in Parijs voltooide.