Doorzoek volledige site
14 december 2015 | JOOS NEVEN

VMZINC zet kroon op grootste Nederlandse retailproject van dit decennium

Aan het Amsterdamse Damrak transformeren Bouwinvest en Top Vastgoed momenteel een gebouw uit de jaren 60 tot een kledingparadijs met internationale allure. De facelift die het gestripte gebouw aan Damrak 70 krijgt, is een ontwerp van de New Yorkse architect Robert Stern (Ramsa). Het Nederlandse bureau Rijnboutt begeleidde Ramsa bij het ontwerp en nam na het definitieve ontwerp de werkzaamheden van Ramsa voor een groot deel over. Het pand biedt in totaal maar liefst 21.000 m² aan winkeloppervlakte. “De stad een historische locatie teruggeven,” klinkt bij de architecten. Loodgietersbedrijf C.J. Ockeloen werkt mee door de bovenste verdiepingen van de gevel met zink van VMZINC te bekleden. 

Nowadays

Onder de naam Nowadays revitaliseren vastgoedvermogensbeheerder Bouwinvest en projectontwikkelaar Top Vastgoed 27.500 m² nieuwbouwwinkelruimte in de stad Amsterdam. Het gaat om de locaties Dakram 70/Nieuwendijk 185-189, Nieuwendijk 196 en Dakram 80 en om de brede Beurspassage die deze panden met elkaar verbindt. Deze buurt vlakbij het Centraal Station vormt voor retailers een droomlocatie dankzij de enorme passantenstroom in een setting van eeuwenoude panden, grachten en het bruisende Amsterdamse straatbeeld. Zo werd het pand aan Nieuwendijk 196 reeds opgeleverd aan Zara en aan JD Sports en zal het pand aan Damrak 70 onderdak blijven bieden aan C&A en daarnaast Primark verwelkomen. Nowadays vormt een van de sleutelprojecten van het beleidsprogramma 1012 en sluit aan bij de ambitie van de stad Amsterdam om het entreegebied van de stad een economische impuls te geven en het unieke karakter van de stad te versterken.

 

Internationaal ontwerp, inheemse uitvoering

Het bestaande pand aan Nieuwendijk 196 was wegens te veel kolommen en lage plafonds ongeschikt voor retail. Het werd daarom gesloopt en op de bestaande funderingen opnieuw opgetrokken. Voor het grotere pand aan Damrak 70, waar C&A als grootste retailgebruiker zat en waarin boven kantoorruimtes waren, bleek daarentegen het casco uitstekend geschikt voor de wensen van grote winkelketens dankzij de perfecte stramienmaten en de juiste hoogte van plafonds. Precies daarom dat voor dit pand de hele constructie van negen etages (van -2 t.e.m. +6) gehandhaafd kon blijven en het geraamte van vloeren en kolommen kon blijven staan. Enkel waren de installaties aan vervaning toe, moest de indeling opnieuw worden ontworpen voor twee winkels en was de renovatie van de gevel onvermijdelijk. De facelift die het gestripte gebouw aan Damrak 70 krijgt, is een ontwerp van de New Yorkse architect Robert Stern (Ramsa). Het Nederlandse bureau Rijnboutt begeleidde Ramsa bij het ontwerp en nam na het definitieve ontwerp de werkzaamheden van Ramsa voor een groot deel over. Rijnboutt stond in voor de omgevingsvergunning, de bestekken en de begeleiding van de uitvoering door aannemerscombinatie De Nijs/Dura.

 

Teruggeven aan de stad

De werken worden omschreven als  "het pand teruggeven aan de stad" en dat om twee redenen. Enerzijds kreeg het pand, dat grotendeels uit horizontale kantoorverdiepingen was opgetrokken, een verticale indeling. Verticale lijnen horen bij de stad Amsterdam. Om het verticale effect te vergroten, lopen de ramen in de 10 meter hoge gevel van de begane grond helemaal door tot de eerste verdieping. Daarnaast toont de gevelarchitectuur van het nieuwe pand een historiserende reflex. Het gebouw aan Damrak 70 werd in 1892 immers ontworpen als kantoorgebouw voor de Algemeene Maatschappij van Levensverzekering en Lijfrente door architect H.P. Berlage. In de jaren 30 betrok C&A het als winkel en als hoofdkantoor. In die tijd kon de stijl van de gevel omschreven worden als een kruising tussen zakelijk strak en zwierige jugendstil, met veel beeldhouwwerken en een kap. In februari 1963 ging het originele pand verloren na een brand en kreeg het nieuwe gebouw een grijze, betonnen gevel zonder overkapping. De nieuwe, 60 meter brede gevel heeft qua look en feel veel meer raakvlak met het originele werk van H.P. Berlage. En door de bovenste drie verdiepingen met zink te bekleden kon opnieuw aan de originele overkapping worden gerefereerd.

 

Authentiek uitzicht en hedendaagse ritmiek

“Als oppervlakteaspect voor de zinken gevelbekleding voor de bovenste drie verdiepingen werd voor Quart-zinc van VMZINC gekozen. Dit is een geprepatineerd, fluweelgrijs zink dat van bij het begin hetzelfde aspect heeft als dat van een natuurlijk zinken bekleding die al jaren blootgesteld werd aan weer en wind. In Nederland wordt nog heel vaak gebruik gemaakt van natuurlijk of gewalst zink, maar in België wordt vooral geprepatineerd zink toegepast. Geprepatineerd is een ideaal aspect voor gevels of afwerkingen onder kroonlijsten, waar de vorming van de patinalaag over het algemeen trager verloopt, of voor renovatie, waar het beter aansluit met het oudere, reeds gepatineerde zink. Als gevelbekledingstechniek schreef de architect in eerste instantie verticale gevelstroken van 3 meter hoog op 1 meter breed voor, met een soort zinken band die de verschillende stroken horizontaal met elkaar moest verbinden. Dat zijn echter afmetingen die technisch gezien niet kunnen worden gerealiseerd. Om naast de verticaliteit ook de levendige ritmiek van het Damrak –  de passanten, het verkeer, de trams en de fietsers – te weerspiegelen, werd daarom gekozen voor een zogenaamd ‘losangesysteem’ met aangehaakte profielen in verschillende formaten enerzijds en zinken ‘roosters’ als verbindingsstrook anderzijds,” legt C.J. Ockeloen uit.

 

1.200 m² aangehaakte profielen

“VMZ Aangehaakte profielen hebben alle kwaliteiten van VMZINC: een lange levensduur, gecombineerd met gemakkelijk onderhoud en hoge kwaliteit. Daarnaast is het met zijn 8 kg/m² ook een licht materiaal en dus ideaal om er een oud gebouw als dit mee te bekleden,” weet C.J. Ockeloen. “Deze techniek stemde ook het meest overeen met de oorspronkelijke wens van de architect om zinkpanelen met grote oppervlakten en een kleine overlapping te gebruiken. VMZ Aangehaakte profielen zijn beschikbaar tot op 4 meter lengte, maar standaard slechts in 2 as-op-asmaten. De architect wou echter verschillende formaten aaneenschakelen, dus hebben we de profielen – in totaal 1.200 m² over de drie verdiepingen heen – in onze werkplaats op maat gemaakt en ze prefab naar de werf gebracht, wat een hoop tijdswinst betekent. Niet onbelangrijk bij deze werf, waar het bouwtempo erg hoog ligt. We zijn begonnen in april 2015 en zouden tegen midden december klaar moeten zijn.”

Bijzonder aan de VMZ Aangehaakte profieltechniek is dat het VMZINC rechtstreeks op de bebording wordt geplaatst en er een continu doorlopende verluchte ruimte van minimum 20 mm achter het VMZINC moet worden voorzien, met doorlopende verluchtingsopeningen onderaan en bovenaan. Ook de plaatsing neemt de firma voor zijn rekening.

 

Slimme montage van VMZ Overlappingsprofiel

“Voor de roosters die de 7de etage rondom omringen – 180 meter lang en 9 meter hoog in totaal – hebben we een slimme montage uitgedokterd van 9 VMZ overlappingsprofielen; zinken panelen die horizontaal liggen en elkaar overlappen. We hebben ze horizontaler geplaatst dan met deze techniek gebruikelijk is en ze bovendien verborgen bevestigd, zodat je echt het effect krijgt van ventilatiestroken, terwijl de muur op zich wel volledig bedekt is. We hebben hiervan in de werkplaats op voorhand een maquette van 1 op 1 gemaakt en die samen met PRO-ZINC-technicus Fons Koning van VMZINC goed bestudeerd, zodat het regenwater netjes kan worden afgevoerd. Het resultaat mag er zeer zeker zijn,” besluit Ockeloen.

GERELATEERDE DOSSIERS