Doorzoek volledige site
26 januari 2016 | JOHANNES VAN CAUWENBERGHE

Speciale oppervlaktecoating geeft grip aan wielerbaan en BMX-startheuvel

De Triflex Preco Cryl Rollplastik biedt een goede balans tussen stroefheid en vlakheid.
Op de nieuwe starthelling van het BMX-parcours in Zolder bracht Triflex een grijze gespoten fietspadcoating aan.Deze is stroef genoeg (zodat men niet naar beneden schuift) en heeft daarnaast ook een uniforme kleur.
Gezien de beperkte bereikbaarheid van de BMX-helling kon enkel het spuiten van de Preco Cryl Kaltplastik SP 3K plaatsvinden op de betonvloer.

Oppervlaktecoatings in kunststof, voornamelijk gekend van de rode fietspaden en diverse wegmarkeringen, hebben ook toepassingen in de wielersport. Twee illustraties hiervan zijn de wielerpiste van het provinciaal Wielercentrum Antwerpen in Wilrijk en de nieuwe BMX-startheuvel op het BMX-parcours van Circuit Zolder.

Oppervlaktecoatings kunnen zowel uitgerold als gespoten worden. Voor de wielerpiste in Wilrijk werd gebruik gemaakt van een gerolde variant. Voor de BMX-startheuvel in Zolder werd dan weer voor de gespoten variant geopteerd. Beide coatings werden aangebracht door Triflex, een bedrijf gespecialiseerd vloeibare kunststoffen, coatings en markeringen.

 

Antwerps Wielercentrum

Voor het Antwerps Wielercentrum werd geopteerd voor een rolplastiek. “Het provinciebestuur is te rade gegaan bij de markeerder, die ons product kent. Hij heeft ons advies gevraagd, waarop wij hebben aangeraden om met rolplastiek te werken,” vertelt Tony Overlaet van Triflex.

Voorheen was er een blauwe verf aangebracht op de vlakke binnencirkel, die in beton is  uitgevoerd. Deze bood echter onvoldoende antislip, waardoor wielrenners regelmatig uitgleden. De opdrachtgever wilde een duurzame oplossing met een geschikte ruwheid. Triflex Preco Cryl Rollplastik 2K voldeed aan deze eisen.

Eerst werd de bestaande verflaag verwijderd. Na het aanbrengen van de primer plaatste Triflex de rolplastiek. De grote kleurvastheid van deze rolplastiek is een bijkomend voordeel. “De rollen moeten regelmatig vernieuwd worden. De grote kleurvastheid zorgt ervoor dat het uiterlijk zoveel mogelijk gelijk blijft, zodat er geen sprake kan zijn van schakeringen,” zegt Tony Overlaet.

Een wielerpiste is echter iets speciaals. Om kwetsuren bij valpartijen te minimaliseren, was het zoeken naar een goede balans tussen stroefheid en vlakheid. “De stroefheid is een tweesnijdend zwaard,” aldus Tony Overlaet. “Enerzijds moet de antislipgraad voor de renners voldoende hoog liggen, maar anderzijds moet je er ook voor zorgen dat het oppervlak niet te ruw is, want dan zijn de verwondingen bij een valpartij groter.”

 

Circuit Zolder

De nieuwe BMX-startheuvel maakt deel uit van een vernieuwde strategie van Circuit Zolder. Het circuit wordt stilaan een wereld-op-wielen waar niet enkel autosport belangrijk is, maar waar ook de wielersport een prominente plaats bekleedt en extra sporters en toeristen naar het circuit lokt.

De Zolderse BMX-club behoort voortaan tot de top vijf van Europa’s beste BMX-tracks. Met de nieuwe olympische BMX-startheuvel kan Zolder definitief meedingen naar het WK BMX in 2015. De acht meter hoge BMX-startheuvel is de eerste in ons land die aan de olympische en UCI-vereisten voldoet.

“De nieuwe starthelling laat het organiseren van wedstrijden toe, waaronder het WK,” vertelt Tony Overlaet. “Aanvankelijk dacht men voor de starthelling aan beton. Maar gezien de grote hellingsgraad is dat niet gemakkelijk uit te voeren. Daarom is gekozen voor een gespoten fietspadcoating, maar dan in een grijze kleur. Dat is de Preco Cryl Kaltplastik SP 3K. Deze is stroef genoeg (zodat men niet naar beneden schuift) en heeft daarnaast ook een uniforme kleur.”

Voor Triflex, een bedrijf dat hoofdzakelijk gespecialiseerd is in wegmarkeringen en infrastructuur, is dit geen alledaagse toepassing. “Vooral omwille van de uitvoeringsmethode,” aldus Tony Overlaet. “De installateur heeft verschillende aanpassingen moeten doorvoeren. In principe staan al de installatietechnieken vast op een vrachtwagen, maar omwille van de beperkte bereikbaarheid hebben ze de slangen langer moeten maken.” Voorts waren er ook bij de voorbereidende werken enkele uitdagingen. Zo zijn het straalwerk en het zetten van de primer met een hoogtewerker moeten gebeuren. Enkel het spuiten zelf kon plaatsvinden op de betonvloer.