Doorzoek volledige site
02 maart 2016 | MICHEL VAN DEN BOSCH

Nieuwe kantoren voor Scheepvaartpolitie Zeebrugge

Illustratie | Vuylsteke Bouw
Illustratie | Vuylsteke Bouw
Illustratie | Vuylsteke Bouw
Illustratie | Vuylsteke Bouw
Illustratie | Vuylsteke Bouw
Illustratie | Vuylsteke Bouw
Illustratie | Vuylsteke Bouw
Illustratie | Vuylsteke Bouw
Illustratie | Vuylsteke Bouw
Illustratie | Vuylsteke Bouw

De Scheepvaartpolitie heeft kantoren in Luik, Antwerpen, Gent, Oostende en Zeebrugge. In Gent beschikt de Scheepvaartpolitie sinds 2009 over nieuwe kantoren. Nu is het de beurt aan Zeebrugge. Het gaat om een nieuwbouw die volledig aangepast is aan de behoeften van de politie. De Regie der Gebouwen stond in voor het ontwerp van het gebouw en trad op als bouwheer. De hoofdaannemers was Vuylsteke Bouw. De werken zijn gestart in 2012 en het nieuwe gebouw is sinds april 2015 operationeel. De investering bedraagt om en bij de 6 miljoen euro.

Sinds jaren was de Scheepvaartpolitie gehuisvest in verouderde gebouwen die dateren uit de jaren 50.  Het gebouw was niet meer veilig, weinig functioneel en bood geen enkel comfort. De dienst kampte met een ernstig plaatsgebrek, waardoor er moest uitgeweken worden naar andere voormalige rijkswachtcomplexen en containers. Gelet op de stijgende trafiek van personen en goederen in de expansieve zeehaven van Zeebrugge was deze toestand niet meer houdbaar. Er werken ook ongeveer honderd personen in het gebouw.

 

Afbraak van oud complex

De Regie der Gebouwen heeft het oude complex volledig afgebroken en richtte een compacte, functionele nieuwbouw op. De locatie blijft ideaal, dicht bij een drukke verkeersader en recht tegenover de scanpoort van de douanediensten. Vanuit het gebouw heeft men ook een uitzicht over de haveninfrastructuur en haar economische activiteit.

 

Functionaliteit, duurzaamheid en esthetiek

Voor de nieuwbouw werd slechts vijftig procent van het bouwterrein gebruikt (opgelegd stedenbouwkundige norm) en het gebouw heeft maar twee bouwlagen. Als inspiratiebron werd een schip gebruikt.  De gevel is samengesteld uit een uitkijkplatform met patrijspoorten, een mastopstelling en een ovaal volume op het dak. Het gebouw oogt strak en sober met een duidelijk afgelijnd minimalistisch ontwerp. 

De nieuwbouw omvat 1.762 m² kantooroppervlakte, 1.528 m² logistieke ruimte, drie individuele cellen en één grote gemeenschappelijke cel, een ondergrondse garage voor dienstvoertuigen, een publiek toegankelijke zone met parkeergelegenheid voor 35 voertuigen, een aparte garage voor een mobiele scanner en dienstvaartuigen, een overdekte motoren - en fietsenbergplaats en tenslotte ook nog een hondenkennel. Op de gelijkvloerse verdieping bevindt zich het onthaal, kantoren en het Schengen-grensloket. De eerste verdieping is voorbehouden voor de administratie van de Scheepvaartpolitie. 

In het gebouw valt vooral het centrale atrium op dat licht en ruimte binnen brengt. De circulatiewegen voor de bezoekers en de personeelsleden zijn gescheiden gehouden. Personen zonder geldige verblijfsdocumenten, worden langs de achterkant van het gebouw op een beveiligde manier en afgeschermd van nieuwsgierige blikken binnen geloodst. 

 

Duurzaam bouwen

Het gebouw is uitstekend geïsoleerd en lucht - en waterdicht gebouwd. De installatie van een mechanisch ventilatiesysteem laat toe de luchtstroom beter te beheersen. Het volledige dak van het gebouw is voorzien van een groendak en het water wordt gerecupereerd voor het sanitair.  Alle ruimten zijn uitgerust met bewegingsdetectie zodat de verlichting automatisch uitgaat wanneer er niemand meer in de kamer is. Het K-peil, het maximale peil van de globale warmte-isolatie van het gebouw is 45.