Doorzoek volledige site
12 april 2016 | AARON EERDEKENS

Vectorworks en Scia Engineer werken samen Moda Forma-project uit

Illustratie | Vectorworks
Illustratie | vectorworks
Illustratie | Vectorworks
Illustratie | Vectorworks
Illustratie | Vectorworks
Illustratie | Vectorworks

Vectorworks en Scia Engineer zijn beide IFC2x3-gecertificeerd door buildingSMART en zijn de perfecte partners in een OpenBIM-verhaal. Vectorworks functioneert als ontwerpoplossing, Scia Engineer staat in voor het analyseren en ontwerpen van multimateriaalconstructies. Samen werkten zij het Moda Forma-project uit.

Het Vectorworks-model

Het Moda Forma-project werd ontworpen in het kader van een ontwerpprijsvraag. De architect waagde een grote sprong met zijn eigen voorstel voor het constructiemodel. Op die manier wilde hij de cliënt te tonen dat zijn team aan alles had gedacht. Eerst werd het architectuurontwerp gemaakt in Vectorworks Architectuur&Interieur. Objecten werden gemarkeerd als liggers, staven, kolommen en funderingen om alles correct te kunnen exporteren naar IFC. Er werd tevens een filter toegepast om het constructiemodel te maken.

 

Seismische berekeningen

Het constructiemodel werd vervolgens geïmporteerd in Scia Engineer en klaargemaakt voor berekening. Met behulp van de Staafherkenner werden constructieliggers en -kolommen eerst geconverteerd in staven. Daarna werden de berekeningsstaven gekoppeld met behulp van het uitlijnhulpmiddel. Zowel de Staafherkenner als het uitlijnhulpmiddel maken deel uit van de BIM-toolbox. Dat is een set hulpmiddelen voor het beheer van BIM-tools voor berekeningen in Scia Engineer.

Aangezien het project zich in een aardbevingsgevoelig gebied bevond, werd de constructie gecontroleerd met behulp van een seismische berekening. De dynamische simulatie maakte het gedrag van de constructie duidelijk. Daarbij werd de kern gecontroleerd.

 

Autodesign

De architect bepaalde vooraf de maatvoering. Daarom was het belangrijk om de constructie te optimaliseren. Delen van de constructie waren overgedimensioneerd en konden worden gereduceerd. Het gebruik van Autodesign maakte het mogelijk om het gewicht van de constructie met ongeveer 20% te verlagen. Toen de ingenieur het ontwerp en de berekening had voltooid, werd de constructie geëxporteerd naar IFC2x3 voor verdere verwijzing in Vectorworks.

GERELATEERDE DOSSIERS