Doorzoek volledige site
26 april 2016 | ARCHITECTURA.BE

Zigg Zagg: van 2D-plan naar 3D-model

Project Metropolis Brussel. Illustratie | Zigg Zagg
Project Chambon Brussel. Illustratie | Zigg Zagg
Project voor Zorilla Baquero Architects in de Dominicaanse Republiek. Illustratie | Zigg Zagg
Project Boechout Matexi. Illustratie | Zigg Zagg
Davy De Smet, Zigg Zagg.

West-Vlaming Davy De Smet stampte vijf jaar geleden zijn 3D-printbedrijf Zigg Zagg uit de grond. “Grote spelers zoals Samsonite of Tupperware doen beroep op ons voor prototypes of onderdelen,” aldus De Smet. “Maar ook architecten kloppen regelmatig aan bij ons.”

Davy De Smet studeerde industriële kunststoftechnieken en deed ervaring op in de textiel- en de automobielsector. Voordat hij Zigg Zagg boven de doopvont hield, werkte hij zes jaar in de Studio van Dark, het bedrijf dat pionierde met 3D-printen in het ontwerpproces in de verlichtingssector.

 

Maquette op slechts enkele dagen tijd

Bij Zigg Zagg moeten architectenbureaus eenvoudigweg hun tweedimensionale plannen mailen. “Daarmee gaan wij aan de slag en creëren we een 3D model.”

Vroeger was het bouwen van maquettes tijdrovend manueel werk met de nodige beperkingen qua afwerking, kleuren en materialen. “Nu leveren we  een maquette aan op slechts enkele dagen. Met details zoals steen prints, beplanting, water, verlichting en gedrukt in kleur,” stelt De Smet.

 

Gigantische modellen

De rist van realisaties voor tal van vooraanstaande architecten bewijst dat Zigg Zagg zich al van bij de start erg nadrukkelijk wist te profileren als maquettebouwer voor vastgoedprojecten in zowel Vlaanderen als het buitenland. Sommige maquettes zijn wel een meter hoog, of hebben een oppervlakte van 4 op 4 meter.

"We maakten onder meer de maquette voor de Gentse Ghelamco Arena, talloze grote projecten in Brussel en Antwerpen, en we waren betrokken bij vastgoedprojecten in Polen en Ibiza,” vertelt De Smet.

 

Creativiteit opnieuw motor van economie

"Op korte termijn wordt 3D-printen een standaard tool bij iedere vorm van productontwikkeling en maquettebouw. Wie dit niet toepast, zal simpelweg trager zijn dan de concurrenten," vindt De Smet. 

"Dé grootste revolutie binnen het 3D printverhaal is echter dat creativiteit opnieuw de motor van de economie wordt. Co-design wordt het keyword van de komende 10 jaar. Uitvinden wordt opnieuw belangrijker dan het maken," besluit hij. 

GERELATEERDE DOSSIERS