Doorzoek volledige site
15 februari 2017 | LIESBETH VERHULST

Corda Campus gaat Silicon Valley achterna (deel 5)

Corda I Illustratie | ELD Partnership
Corda I, II en III Illustratie | ELD Partnership
Ontwerp voor productiehallen Corda Campus Illustratie | PROCOS nv

Redactiebureau Palindroom leende zijn pen aan Epicorda, het boek dat de expo vergezelt op Corda Campus in Hasselt over de link tussen Philips en Apple. Palindroom schreef het hoofdstuk over architectuur. In dit vijfde deel gaan we dieper in op het toenemende belang van architectuur bij bedrijven.

Architectuur als katalysator

Architectuur wint aan belang voor bedrijven. Zoveel is duidelijk. Die evolutie merkt ook Jan Geysen van PUUR interieurarchitecten die dagelijks bezig is met de inrichting van kantoorgebouwen. “Daar waar men zich vroeger liet leiden door het aantal personeelsleden en hoeveel bureaus en vergaderruimtes er voor hen nodig zijn, vertrekt men nu vanuit de functionaliteit van ruimtes om het interieur te bepalen”, zegt Geysen.

Dat heeft volgens Geysen alles te maken met de veranderende bedrijfscultuur. Werknemers zitten niet meer acht uur per dag achter hun bureau te werken. “Samenwerking en co-creatie, daar draait het om”, stelt hij. “Technologie heeft ons ook mobieler gemaakt. We zitten niet langer vast aan ons bureau maar kunnen werken in een meetingruimte, een daartoe ontworpen concentratieplek of zelfs in een koffiebar. Bedrijven willen ook ontmoeting tussen collega’s van verschillende diensten stimuleren.” Op die manier bepaalt architectuur mee de identeit van een bedrijf.
 

“Het belang van de nieuwe Apple-campus is in dit opzicht niet te onderschatten. Apple zet zich met zijn nieuwe campus letterlijk en figuurlijk op de wereldkaart. Ze stonden er al op met hun producten en nu ook met hun gebouw. Een organisatie kan met haar gebouw of interieur haar identiteit juister zetten en haar werking verbeteren. Bepaalde bedrijven in ons land zijn zich daarvan bewust, maar dit wordt nog te vaak onderschat. De praktijk leert dat men er pas over gaat nadenken als een verhuis zich opdringt.”



Dat architectuur als bedrijfskatalysator aan belang wint, staat buiten kijf. “CEO’s willen vandaag andere gebouwen”, vertelt Geysen. “Dat merken we aan verschillende tendensen zoals de enorme ontwikkeling op het vlak van vergaderruimtes: er wordt meer om gevraagd en meer van gevergd.” Open landschapskantoren zijn al langer in zwang, maar daar stijgt de vraag naar concentratieplekken. “Studies wijzen uit dat deze kantoren voor afleiding kunnen zorgen”, zegt Geysen. “Bij boekhouders hoeft dit geen probleem te zijn maar op een sales-afdeling waar medewerkers de hele dag telefoneren, ligt een open landschapskantoor moeilijker. De vraag naar aparte concentratieplekken gaat in stijgende lijn. Dat kan gaan van een bureau achter een glazen wand of bibliotheekruimte tot echte afgesloten booths.”

Ook ontmoetingsplekken in het kantoor winnen aan belang. “Waar voorheen koffiemachines in de gang stonden, maken ze nu deel uit van gezellige ontmoetingsruimtes”, merkt Geysen. ‘Het is op die plekken dat zaken worden doorgesproken en problemen worden opgelost.” Ook lunchruimtes worden niet langer alleen gebruikt om te lunchen. Ze dienen ook als meetingruimte of werkplek. 

Om de andere delen van het hoofdstuk te lezen, klik hier.

01-maart-2017)

De nieuwe Apple Campus