Doorzoek volledige site
22 maart 2017 | MICHEL VAN DEN BOSCH

Goed liftadvies is cruciaal bij ontwerp gebouw

Of het nu gaat om kantoorkolossen, luxueuze woontorens of woon-zorgcomplexen: liften zijn niet meer weg te denken uit hedendaagse gebouwen. De liftinstallatie speelt een belangrijke rol in de routing door het gebouw en is daarmee mede bepalend voor de functionaliteit en leefbaarheid van het gebouw. De liftkern is als constructief hart van het gebouw integraal ingebed en prominent aanwezig. ABT België kan het belang van een goed liftadvies niet genoeg benadrukken. Het zou namelijk jammer zijn om kostbare vierkante meters vloeroppervlak kwijt te raken aan een te groot gedimensioneerde liftinstallatie. Ook is het niet de bedoeling dat de gebruikers van het gebouw last hebben van trillingen en geluid van voorbijrazende liften.

ABT heeft de kennis in huis om onafhankelijke liftadviezen op te stellen. Daarbij wordt gekeken naar de vervoerscapaciteit/liftcapaciteit, het comfort (trillingen, geluid en ritcomfort) en het energieverbruik van de liftinstallatie (denk aan BREEAM Ene 8 credit).

 

Simulatiesoftware

Simulatieprogramma Elevate wordt hierbij gebruikt, waarmee de meest uiteenlopende liftinstallaties en gebruikspatronen gesimuleerd kunnen worden. Maar Elevate kan nog veel meer. Elevate kan ook ingezet worden  als hulpmiddel voor het dimensioneren van shuttleliften met hoge hefsnelheid en snelle deuren, om te onderzoeken of bestemmingsbesturing de personenafhandeling van een bestaande liftinstallatie kan verbeteren, of om het aantal liften in kantoor- of woongebouwen te optimaliseren. Er kan snel inzicht verkregen worden in belangrijke prestatie-indicatoren als wachttijden, bestemmingstijden en kooivulling.

 

In de praktijk

Een project waar Elevate vanaf de tenderfase gebruikt is, is de Rechtbank Amsterdam. De Rechtbank Amsterdam kenmerkt zich door een grote diversiteit aan gebruikers: rechters, Officieren van Justitie, bezoekers, verdachten, enzovoorts. Gebruikers die elkaar in principe pas hoeven te ontmoeten in de rechtszaal. Om dit te kunnen bewerkstelligen is het gebouw in drieën gedeeld, met van beneden naar boven een publieksdeel, een overgangsgebied en een kantoorgebied. In deze stapeling van functies is een belangrijke rol weggelegd voor het verticale transport.

Waar bezoekers in het publieksdeel vooral gebruik maken van snelle roltrappen zijn er voor de verdachten en rechtbankmedewerkers eigen liften naar de zittingszalen. Voor de liften zijn tal van gebruikssituaties gesimuleerd. Denk aan het gebruik in de ochtend, als medewerkers het gebouw binnen komen, of het gebruik in de lunchperiode, als de medewerkers naar de kantine gaan om te lunchen.

Bij de rechtbank gaat het om nieuwbouw. In bestaande gebouwen worden ook steeds vaker liften geïnstalleerd. Dit is enerzijds het gevolg van de toenemende vergrijzing en daarmee afgenomen mobiliteit van mensen, anderzijds komt dit voort uit de wens om bijvoorbeeld het woongenot te verhogen.

 

Innovaties

Liften passen in steeds kleinere schachten. Er bestaan ook liften met geen of slechts een kleine liftput (onderzijde liftschacht) of liftuitloop (bovenzijde liftschacht), waardoor ruimtelijke inpassing minder kritisch is en bestaande liften in bestaande gebouwen gemakkelijker vervangen kunnen worden.

Daarbij komt ook een stukje liftexploitatie om de hoek kijken. Is het slimmer en mogelijk om de bestaande lift te renoveren of kan er beter een nieuwe, energiezuinigere, lift geïnstalleerd worden?

Er bestaan tegenwoordig liften die evenveel energie gebruiken als een gemiddelde magnetron. Ook zijn er liften die energie terugwinnen.

Er is kortom veel gebeurd in de liftwereld sinds de introductie van de machinekamerloze lift, het meest toegepaste lifttype, welke dit jaar zijn 20e verjaardag vierde. Waar de eerste lift in Nederland een sensatie was en aan aandacht geen gebrek had, zijn liften nu gemeengoed. Echter, ze zijn daarmee ook een onderdeel van ons werk- en woongenot geworden en dat verdiend gepaste aandacht.

GERELATEERDE DOSSIERS