Doorzoek volledige site
06 juni 2017

Den Haag krijgt nieuwe, groene stadsentree

Zicht op nieuwe Stadshal vanuit het Stadspark. Illustratie | DELVA Landscape Architects
Plan van 'De Groene Entree' Illustratie | DELVA Landscape Architects
Groene heuvels op het Koningin Julianaplein, waar kinderen spelen en ouders in de zon zitten bij het paviljoen met waterspeelplek, het kloppend hart van het plein. Illustratie | DELVA Landscape Architects
De stadshal met uniek plafond van Recht en Vrede vormt de verlenging van de stadionshal. Illustratie | DELVA Landscape Architects
Een nieuwe thuisbasis voor Staatsbosbeheer als toegangspoort tot het Haagse Bos. Illustratie | DELVA Landscape Architects
De hernieuwde Maliebaan als onderdeel van het Malieveld vormt een plek van bewegen en ontmoeten. Illustratie | DELVA Landscape Architects

DELVA Landscape Architects heeft voor Den Haag een nieuwe, groene stadsentree ontworpen.  “Door een integrale benadering van landschapsontwerp, cultuurhistorie, mobiliteit, programmatische invulling en technologie is het plan voor ‘De Groene Entree’ uniek en draagt het een onmiskenbaar Haagse eigenheid in zich”, aldus het architectenbureau.

Met ‘De Groene Entree’ geeft Den Haag haar visitekaartje af aan de duizenden pendelaars, bezoekers en toeristen uit binnen- en buitenland die via Den Haag Centraal de stad binnenstromen. Vier entiteiten vormen samen ‘De Groene Entree’: het Koningin Julianaplein, de historische Koekamp, het Koninklijk Stadspark en het Malieveld, een ensemble van groene ruimten omsloten door de typische lanen van Den Haag.

Verdichten, vergroenen, verduurzamen 
Den Haag heeft de ambitie om 25.000 woningen toe te voegen aan het binnenstedelijk gebied tegen 2025. In de periode daarna is er sprake van nog eens 25.000 woningen. Tienduizend van die te ontwikkelen woningen vinden hun plek aan de rand van ‘De Groene Entree’. Daarnaast fungeert dit district, met als hart het Centraal Station, meer en meer als knooppunt van kennisintensieve activiteiten in Nederland. DELVA Landscape Architects: “Verdichten, samen met het vestigingsklimaat op peil houden of versterken, gaat hand in hand met verduurzamen en vergroenen. De visie voor ‘De Groene Entree’ draagt de ongekende verantwoordelijkheid om verdichting mogelijk te maken in Den Haag en het vestigingsklimaat hierbij te versterken.”

‘De Groene Entree’ verbindt gebieden met elkaar die in de loop van de jaren van elkaar geïsoleerd zijn geraakt. Het begint al in de open Stadshal, die aansluit op het station en naadloos verderloopt in het Koningin Julianaplein. Het plein biedt zowel een plek van oriëntatie, als een aangename verblijfsruimte en transfergebied. De ruimte loopt van het plein ongedwongen door richting de historische Koekamp. Deze wordt in het plan omzoomd door het nieuwe ‘Koninkelijke Stadspark’: een weelderige groen park dat de verscheidenheid van de stad blootlegt en tevens de toegangspoort vormt richting het Nationaal park in oprichting ‘Het Haagse Bos’.


Koningin Julianaplein
Wie het station verlaat, komt terecht in de ontspannen verblijfsruimte van de imposante Stadshal. De Stadshal met haar unieke plafond van Recht en Vrede, huisvest hoogwaardige horeca en retail en wordt gebouwd naar een ontwerp van DELVA LA en Powerhouse. Het nieuwe groene stadsplein start onder de Stadshal en vloeit naadloos over in zijn groene omgeving. Na het herstel van de Koekamp voegen de architecten aan het ensemble van plein en park de ‘Groene Duinen’ toe. Deze vormen de ruimtelijke interactie tussen plein en park.
 

Koninklijk Stadspark met Koekamp
De Koekamp werd in 1839 heraangelegd in landschapsstijl door de bekende landschapsarchitect J.D. Zocher jr., wiens stijl er nu nog herkenbaar is.  Het gebied is vandaag een onduidelijk allegaartje van ruimtes, die in het plan van DELVA Landscape Architects / Urbanism opnieuw coherentie krijgen en in ere worden hersteld. Zo ontstaat een samenhangend stadspark dat zich uitstrekt van de Utrechtsebaan tot aan de Prinsessengracht met de Koekamp pal in het hart.
 

Parkpaviljoens
Het pleinpaviljoen op het Koningin Julianaplein ligt op een strategische positie. Door het paviljoen in de noordoostelijke hoek te leggen, wordt het plein op ooghoogte omsloten. Door de afstand tussen de twee torens ligt het paviljoen op een ideale positie in de middagzon: een aantrekkelijke plek met een zonnig terras die leven brengt en het plein tot een succesvolle verblijfsplek maakt.
Het parkpaviljoen, ontworpen in dezelfde stijl als het pleinpaviljoen, creëert een horecafunctie aan het nieuwe haventje.


Entreepoort Haagse Bos
Middenin de Koekamp ligt de thuisbasis van Staatsbosbeheer, nu nog een beetje verscholen binnen het hertenkamp. DELVA integreert de plek bij het heraangelegd Zocherpark, zodat de uitvalsbasis op een eilandje komt te liggen. Dat eiland vormt de stapsteen vanuit de stad of het Koningin Julianaplein naar het Haagse Bos.
De gedeeltelijke overkapping van de Utrechtsebaan opent deze hele zone voor zachte weggebruikers. Er komt een fiets- en wandelverbinding tussen het stadspark en het Haagse Bos. De Koninklijke as tussen het Paleis Noordeinde en het Huis ten Bosch wordt hersteld met een wandelburg over de Utrechtsebaan.
 

Maliesportbaan
Het Malieveld is een grote open ruimte die vooral gebruikt wordt als manifestatieveld. Daar komt nu een nieuw element bij: de Maliesportbaan. Op de plek waar ooit het Maliespel – vergelijkbaar met croquet – gespeeld werd, komt een langgerekt, uniek element dat vele sporten faciliteert. Het spel van weleer kan weer gespeeld worden, net zoals hedendaagse sporten op een tapijt dat veel weg heeft van een kunstwerk. De inspiratie voor de vormgeving van de strook komt van het laatste, onvoltooide werk van Mondriaan, de Victory Boogie Woogie. Verlichting gekoppeld aan beweging of een mobiele app zorgt ervoor dat de voorbijgangers zelf de openbare ruimte creëren op het gewenste moment.
 

Planning
DELVA Landscape Architects – Urbanism werkt momenteel samen met Ingenieursbureau Den Haag verder aan de uitwerking van de verschillende deelgebieden. De werkzaamheden aan het Koningin Julianaplein zijn al gestart. Dit gebied wordt samen met de stadshal opgeleverd in 2019.

GERELATEERDE DOSSIERS