Doorzoek volledige site
23 februari 2011 | TIM JANSSENS

Voetgangersbrug van Belgische makelij krijgt prestigieuze Archdaily Award

De passerelle in Esch-sur-Alzette (Luxemburg) van het Belgische Ney & Partners en Metaform Architects is door het lezerspubliek van de befaamde architectuurwebsite Archdaily verkozen tot gebouw van het jaar in de categorie 'Openbare voorzieningen'. Ze overwint een hoogteverschil van maar liefst 21 meter.

De passerelle in Esch-sur-Alzette (Luxemburg) van het Belgische T6-Ney & Partners en Metaform Architects is door het lezerspubliek van de befaamde architectuurwebsite Archdaily verkozen tot gebouw van het jaar in de categorie 'Openbare voorzieningen'. Ze creëert een directe verbinding tussen het stadscentrum en het Parc du Galgenberg en overwint daarbij een hoogteverschil van maar liefst 21 meter.

De Galgenberg is een heuvel nabij het Luxemburgse Esch-sur-Alzette. Hoewel hij vlakbij het stadscentrum ligt, was hij lang onvoldoende toegankelijk voor het publiek. Dit was erg jammer vermits er op de heuvel een prachtig park gelegen is met een brede variatie aan ontspanningsmogelijkheden. De nieuwe voetgangersbrug van T6-Ney & Partners en Metaform Architects kwam met andere woorden tegemoet aan een dringende sociaal-urbanistische behoefte. De passerelle speelt een belangrijke rol in de opwaardering van het stadscentrum en de stationswijk van Esch.  


 
Foto: Steve Troes Foto design

 
De inplanting van de voetgangersbrug verliep allerminst eenvoudig. Buiten het feit dat er men over een afstand van meer dan 100 meter 21 meter moest stijgen, dienden ook de hoogspanningslijnen en bovenleidingen van de nabije treinsporen ontweken te worden. Daarbovenop kwamen nog de beperkte toegankelijkheid van het park en de in acht te nemen veiligheidsafstanden.

Het ontwerp beoogde zuiverheid en schreef een reductie van de gebruikte materialen voor. De brug is opgebouwd uit homogene staalplaten die op twee verschillende manieren geschilderd zijn. De buitenkant heeft een grijze kleur die de subtiele lijnen van het ontwerp benadrukt. De binnenzijde kreeg een rode tint, hetgeen een verwijzing is naar de karakteristieke rode aarde die men terugvindt in de regio. Het symboliseert tevens de overgang van publieke naar groene ruimte en omgekeerd. Het wulpse volume van de brug vormt een fijn contrast met de ruimtelijke chaos van de oorspronkelijke stationsbuurt.

    
    
    

Foto's: Steve Troes Foto design