Doorzoek volledige site
30 januari 2018 | FILIP VAN DER ELST

Leeromgevingen evolueren mee met nieuwe onderwijsvormen

Arne Lijbers, associate architect bij het Nederlandse architectuurbureau Mecanoo.
Illustratie | © Mecanoo

Op de Knauf Discovery Days staat een interessante lezing op het programma: Arne Lijbers, associate architect bij het Nederlandse architectuurbureau Mecanoo, geeft een toelichting op de evolutie van leeromgevingen en het gebruik van ruimte.

Mecanoo is actief in uiteenlopende sectoren, variërend van sociale huisvesting, scholen en bibliotheken tot zorgcentra en ziekenhuizen. Maatschappelijk engagement speelt vaak een belangrijke rol bij de keuze van projecten. Lijbers zelf werkte recent nog mee aan een centrum voor dementerende ouderen. “Ik heb er veel geleerd over het belang van prikkels en op welke manieren een ruimte rust kan creëren”, aldus Arne Lijbers.

Maatschappelijke relevantie en aanzetten tot vernieuwing zijn volgens Lijbers belangrijke aspecten in het werk van Mecanoo. “Ik haal veel voldoening uit de job als het ontwerp erin slaagt om de gebruiker te inspireren om te vernieuwen en te innoveren, en ruimtes te ontwerpen die voor verschillend gebruik geschikt zijn, zoals onder andere samenwerken, ontmoeten en geconcentreerd werken.”

 

 

Moeilijk in België

Ongeveer de helft van de opdrachten van Mecanoo komen van buiten Nederland. Het architectenteam is actief in onder meer Groot-Brittannië, Taiwan, China, Zuid-Korea, Verenigde Staten, Spanje en  Duitsland. In België krijgt het bureau echter geen voet aan de grond.

Arne Lijbers heeft daar niet meteen een verklaring voor. “We hebben al vaak meegedaan aan Belgische competities, maar dat heeft vooralsnog niet geleid tot opdrachten. We draaien duidelijk nog niet aan de juiste knoppen. Jammer, want we zouden graag ook in België werken. Misschien is een deel van de verklaring wel in het feit dat er in België al heel wat goede bureaus bestaan. Misschien krijgen lokale architecten sneller de voorkeur op buitenlandse.”

Op de Knauf Discovery Days geeft Lijbers een lezing over ruimtes in een kennisomgeving, zoals het onderwijs, onder de titel: “Space as an opportunity – What characterizes space for learning and sharing knowledge?”. Hij zal het hebben over de kansen die een goed ruimtegebruik met zich meebrengt, en dieper ingaan op de karakteriserende elementen van plaatsen waar leren of het delen van kennis centraal staat.

 

 

HUBB

Mecanoo heeft veel ervaring met gebouwen die draaien rond onderwijs of het delen van kennis. Enkele belangrijke projecten uit het portfolio zijn de Library of Birmingham, de Manchester Engineering Campus en de New York Public Library.

Speciaal voor leeromgevingen ontwikkelde Mecanoo HUBB, een innovatief meubel dat zich leent voor uiteenlopende activiteiten. Het doel van HUBB is het ondersteunen van dynamische, open en mens-geöriënteerde leeromgevingen.

Mecanoo wil met HUBB inspelen op het veranderende onderwijs: “Vroeger werd kennis hoofdzakelijk via boeken doorgegeven. Dankzij het internet is heel wat informatie nu al voor iedereen beschikbaar. Ook de invulling van ruimte kan inspelen op die evolutie, maar de gebouwen hinken vaak wat achterop. Onderwijs kan anders worden vormgegeven dan wat je tegenwoordig nog veel ziet."

"Kennisdelen doe je niet alleen via een docent voor de klas, maar gebeurt overal, ook tussen studenten of in workshops. Een ander type zijn nodig en een goede aanvulling op een klaslokaal met een docent vooraan die de uitleg doet.”

 

 

Akoestiek

Lijbers zal in zijn lezing ook stilstaan bij het belang van akoestiek in de leeromgeving. “In een moderne leeromgeving is een gedifferentieerd gebruik niet weg te denken, en dan speelt akoestiek natuurlijk een grote rol. Een nieuwe, meer open inrichting brengt consequenties met zich mee. We hebben dat ook gezien in de werkomgeving, bij de overstap van kantoortjes naar een kantoortuin. Intussen hebben we voldoende technische, akoestische middelen om ervoor te zorgen dat bepaalde activiteiten naast elkaar kunnen plaatsvinden zonder dat ze elkaar storen.”