Doorzoek volledige site
12 februari 2018 | FILIP VAN DER ELST

Hoe millennials de kantoorruimte veranderen

De manier waarop kantoorgebouwen ingericht worden, is de jongste jaren ingrijpend veranderd. Nieuwe technologieën en een nieuwe generatie op de arbeidsmarkt spelen daar een grote rol in, en dat heeft ook een impact op het werk van de architecten. Het Deense bureau Henning Larsen architecten demonstreerde zijn visie op de opbouw van een kantoorgebouw dat de beste ideeën naar boven haalt op een seminarie van Rockfon, toonaangevende speler op de markt van akoestische plafondoplossingen, in Eindhoven.

Henning Larsen maakt regelmatig gebruik van Mono Acoustic van Rockfon, een naadloos systeemplafond dat niet alleen op akoestisch, maar ook op esthetisch vlak mogelijkheden biedt. Henning Larsen gebruikte Mono Acoustic onder meer in de bouw van het nieuwe hoofdkwartier van het farmaciebedrijf Novo Nordisk.  

Jakob Strømann-Andersen, Partner en Head of Sustainability Engineering & Landscape Design, is enthousiast: “Het plafond is perfect in de vorm van de architectuur geïntegreerd. Je merkt niet dat het er is. Bovendien is de akoestische prestatie uitstekend: de echo die het onmogelijk zou hebben gemaakt om erin te werken, is er niet meer.”

 

Het Mono Acoustic-plafond is perfect in de vorm van de architectuur geïntegreerd. Je merkt niet dat het er is.

 

Millennials zijn flexibel

Henning Larsen is gespecialiseerd in de opbouw en inkleding van kantoorruimtes. Maatschappelijke evoluties hebben de manier van werken van Henning Larsen ingrijpend veranderd. Sarah Müllertz, Lead Interior Architect: “De arbeidsmarkt krijgt steeds meer te maken met de zogenaamde millennials: mensen geboren tussen 1977 en 1997. Over vier jaar vormen zij ongeveer de helft van de arbeidsmarkt."

"Terwijl de babyboomers meestal hun hele lang bij dezelfde werkgever bleven, zijn millennials flexibeler. Ze werken soms maar enkele uren of minuten voor hetzelfde bedrijf, wanneer ze per opdracht betaald worden. Het is onze opdracht om de verschillende generaties te integreren in de werkomgeving.”

Eén van de manieren waarin millennials verschillen van andere werknemers, is hoe ze omgaan met technologie. “Ik kan vanuit mijn bed op mijn job zijn, dankzij mijn tablet. Ik kan mensen ontmoeten zonder ze ook echt tegen te moeten komen. Jonge mensen kunnen ook veel meer multitasken: op hun ene scherm hebben ze YouTube of Facebook opstaan, terwijl ze geconcentreerd werken op het andere scherm”, aldus Müllertz.

 

Het gevoel hebben erbij te horen

Het is de taak van architecten om nieuwe werkplekken te ontwerpen waar echte interactie tussen de mensen kan ontstaan. Het creëren van een gemeenschapsgevoel is hierbij cruciaal. “Je moet de mensen het gevoel geven dat ze erbij horen”, legt Müllertz uit.

Het nieuwe hoofdkwartier van de Deense sieradenketen Pandora is een uitstekend praktijkvoorbeeld. “Niemand heeft nog een eigen vast bureau. Dat was best wel even wennen, omdat mensen dan soms vrezen dat ze hun private space kwijtraken. Maar ook dat went snel”, aldus Müllertz. Henning Larsen koos verder voor kleine vergaderzalen en een refter, waarin ook met Mono Acoustic gewerkt wordt.

 

Niemand heeft nog een eigen vast bureau. Dat was best wel even wennen, omdat mensen dan soms vrezen dat ze hun private space kwijtraken.

‘Open office’ is dood

Uit het project bij Pandora trok Henning Larsen een belangrijke les: “Het idee van ‘open office’ is dood: in de jaren 60 en 70 was dat  nodig, omdat iedereen zich terugtrok in zijn of haar eigen kantoor en niet meer met de collega’s sprak. Maar dankzij de nieuwe technologie wordt communiceren gemakkelijker en is het niet nodig om de hele tijd in dezelfde ruimte te zijn.”

 

Doorstroming van ideeën

Henning Larsen stond ook in voor het interieur van het nieuwe gebouw van Microsoft in Kopenhagen. In dit project nam het bureau de doorstroming van ideeën onder de loep. “Slechts 7% van alle ideeën ontstaan aan een bureau. De meeste ideeën komen voort uit conversaties met collega’s”, vertelt Müllertz.

En daar horen creatieve oplossingen bij. “Waar praten mensen veel met elkaar? Aan het koffiezetapparaat. Daarom hebben we de instellingen van de machine gewijzigd, zodat het langer vooraleer een tasje koffie gezet is. Daardoor worden de rijen langer en moeten de collega’s meer met elkaar praten. Dat hoeft niet noodzakelijk over een concreet werkonderwerp gaan, ze kunnen het ook pakweg over hun vakantie hebben. Maar dat creëert vertrouwen, en dat is dan weer voordelig wanneer diezelfde twee mensen een dag later in dezelfde vergaderzaal zitten.”

 

Walk & talks

Dat de workflow er anno 2018 helemaal anders uitziet, bewijst het nieuwe kantoor van Novo Nordisk. Ook hier kan er flexibel gewerkt worden, aldus Müllertz: “Je kan op veel verschillende plekken in het gebouw werken. Je kan op een willekeurige plek een computer aanzetten als je in discussie bent met één van je collega’s.” In plaats van traditionele vergaderzalen werd er gekozen voor walk & talks, waarbij collega’s zaken kunnen bespreken op grote trappen.

GERELATEERDE DOSSIERS