Doorzoek volledige site
14 mei 2018 | FILIP VAN DER ELST

Mathieu Gijbels zet in op nazorg: ‘Een bouw is nooit helemaal af’

Illustratie | © Mathieu Gijbels

De belangrijkste taak van de aannemer is natuurlijk: het project bouwen. Maar na de oplevering zijn er altijd nog wel kleine wijzigingen die nodig zijn op de werf. Als één van de weinige aannemersbedrijven heeft Mathieu Gijbels hiervoor een afzonderlijke dienst: Service & Onderhoud.

Bij Mathieu Gijbels hebben de klanten na de bouw één aanspreekpunt, dat ze kunnen contacteren om hun belangen te behartigen na de voorlopige oplevering. “De mensen van onze dienst Service & Onderhoud zijn de laatste mensen van Mathieu Gijbels op de werf: ze komen pas als het werk van al de rest achter de rug is”, zegt Jimmy Mebis, manager service en onderhoud.

 

Bouwzorgen overnemen

Het aannemersbedrijf neemt nazorg heel serieus. “Ons motto is niet voor niets: ‘Wij nemen uw bouwzorgen over’. Die doelstelling beperkt zich niet tot de bouw zelf, want eens het gebouw in gebruik is, kunnen er nog onvoorziene omstandigheden opduiken waarvoor de klant hulp nodig heeft. Of het nu gaat om een aanrijding tegen een garagepoort, een gebarsten ruit door een ongelukje of een groot kantoor dat de klant liever opsplitst in twee kleinere ruimtes: ook dit zijn bouwzorgen”, stelt Mebis.

Het resultaat is dat Mathieu Gijbels ook op langere termijn betrokken blijft: “Een bouw is nooit helemaal af. We proberen een lifetime relationship met de klanten aan te gaan. Er staat dan ook geen termijn op: de klanten kunnen zolang ze willen op onze diensten beroep doen”, aldus Mebis.

 

Kleine interventies

De dienst Service & Onderhoud krijgt te maken met problemen die onder de garantie vallen, maar ook betalende diensten en onderhoudscontracten behoren tot hun takenpakket. Daarvoor stelt Mathieu Gijbels acht allround-techniekers ter beschikking. Dagelijks voeren zij een dertigtal interventies uit.

Vaak gaat het om kleine problemen, die snel opgelost kunnen worden. Mebis: “En net voor dit soort interventies is het vaak moeilijk om een vakman te vinden die voor zo’n beperkte ingreep ter plaatse wil komen. Dan kan de klant een beroep doen op ons, en op één namiddag is het probleem opgelost.”

Ook de snelheid van de dienst is een pluspunt. “We hebben een noodlijn, die men dag en nacht en zeven dagen op zeven kan bereiken. Dat komt goed van pas bij een inbraak of een aanrijding. Als er wel degelijk sprake is van een noodgeval, en dat is wanneer de vervolgschade snel en hoog kan oplopen, dan zijn we binnen de vier uur ter plaatse”, stelt Mebis.

Ook op de werf zelf gaan de technici snel en accuraat te werk. Gewapend met een tablet maken ze foto’s voor en na de ingreep. Achteraf wordt de factuur onmiddellijk opgemaakt.

 

Niet-klanten

Mathieu Gijbels merkt dat de sterke focus op dienstverlening in de smaak valt bij de klanten. Jimmy Mebis: “En zelfs niet-klanten kunnen een beroep doen op de dienst. Het is al regelmatig voorgevallen dat we problemen oplossen voor niet-klanten, die nadien beslissen om met ons een nieuw gebouw te plaatsen.”

Architect Peter Cornoedus van PCP Architects heeft al regelmatig een beroep gedaan op de Service & Onderhoudsdiensten van Mathieu Gijbels. Want ook al verloopt het bouwproces volgens plan, toch duiken er regelmatig nieuwe vragen op. “Naast de gewoonlijke pijnpunten die na de oplevering aangepakt moeten worden, komt het ook voor dat er achteraf nog zaken bij gevraagd worden. Een bouwopdracht wijzigt heel regelmatig, zelfs tijdens of na de eigenlijke bouw, zeker in de industrie. En dan is het een goede zaak dat we ook voor kleine verbouwingen achteraf bij Mathieu Gijbels terecht kunnen.”

 

Nieuwe mensen

Cornoedus kent geen ander aannemersbedrijf waar zo sterk wordt ingezet op de nazorg. Een pluspunt is dat het steevast andere mensen van het bedrijf zijn, die met een ongeschreven blad in het project stappen. “Hun dienst Service & Onderhoud is een afzonderlijke unit, en dat is een goede zaak. Het zijn mensen die zich met niets anders bezighouden dan nazorg en er voldoende drive voor hebben. Aan iemand die al zes maanden heeft zitten zwoegen op dezelfde werf vragen om achteraf nog een beetje komen bijverven ligt toch wat moeilijker”, aldus de architect.