Doorzoek volledige site
02 juli 2018 | NIELS ROUVROIS

Brutalistische kathedraal in Bristol stevig gerenoveerd

Illustratie | Phil Boorman / Dezeen
Illustratie | Phil Boorman / Dezeen
Illustratie | Phil Boorman / Dezeen
Illustratie | Phil Boorman / Dezeen
Illustratie | Phil Boorman / Dezeen
Illustratie | Phil Boorman / Dezeen
Illustratie | Phil Boorman / Dezeen

De rooms-katholieke kathedraal in Bristol, Engeland, heeft een flinke metamorfose ondergaan. Clifton Cathedral, gekend om zijn brutalisitsche stijl, werd al sinds de oplevering in 1973 geteisterd door waterlekken en een renovatie drong zich op. De werken, uitgetekend door Purcell, gingen van start in 2015 en droegen een kostenplaatje van een kleine 3,4 miljoen euro. De kathedraal staat op de Britse monumentenlijst Statutory List of Buildings of Special Architectural or Historic Interest en krijgt een Grade II*-label voor gebouwen van ‘meer dan speciaal belang’.

De kathedraal van Clifton, ook wel de kathedraal van Sint-Pieter en Sint-Paulus genoemd, werd ontworpen door Ron Weeks van Percy Thomas Partnership. In totaal kunnen zo’n 1.000 kerkgangers verzamelen rond het hoge altaar en ook de hal met zijn twee panelen gebrandschilderd glas uit elk 8.000 individuele stukjes is indrukwekkend. Het imposante gebouw, sinds 2000 op de Britse monumentenlijst, wordt geroemd om zijn minimalistisch design.


86 ton lood

Toch kende de kathedraal ook een groot minpunt. De heilige plek was nooit waterdicht en decennialange waterschade had een stevige tol geëist. In 2015 begon het Britse architectenbureau Purcell daarom met de grote renovatie van de kathedraal. Op het schuine dak werd maar liefst 86 ton lood vervangen. Daarnaast vroeg het verbouwingsplan ook om delen van het gebouw te openen die tot dan onbereikbaar waren, inclusief een galerij boven de doopkapel en een afgesloten trap. Gedurende de werken bleef de kathedraal altijd in gebruik. Zo werden acht vieringen per week gehouden, samen met doopsels, trouwfeesten en begrafenissen.


Aandacht voor originele elementen

Belangrijk deel van de brutalistische esthetiek is de concrete vorm van het gebouw, die door Percy Thomas Partnership oorspronkelijk werd gemarkeerd met planken van grofkorrelig Russian Redwood. Purcell had tijdens de renovatie speciale aandacht voor het behouden van dit element. “Het hoofddoel was om het gebouw waterdicht en veilig voor gebruik te maken, zonder de glans en kwaliteit als exponent van het late brutalistische tijdperk te verliezen”, vertelt Clifford Martin van Purcell. “De intentie was dus dubbel: het gebouw moest zowel gerepareerd als beschermd worden. Met veel oog voor het oorspronkelijke design en de originele details.”

Toch werd het nieuwe dak lichtjes aangepast om alle lekken te kunnen dichten. Daarvoor werkte Purcell samen met de Lead Sheet Association om toch ook bij deze werken het nodige respect te tonen voor het historische karakter van de kathedraal. Om alle lekken te lokaliseren moest Purcell diep in de archieven duiken en de originele tekeningen grondig bestuderen. De architecten bestudeerden ook uitvoerig de oorspronkelijke gevelbekleding en lasnaden. Zo konden uiteindelijk de probleemzones aangepakt worden.


Ultraheldere ledverlichting

Het originele lichtplan voor de gebedsruimte werd bij de bouw van de kathedraal nooit gerealiseerd. Daarom verving Purcell de bestaande verlichting door volledig dimbare en ultraheldere ledverlichting, met behulp van Lightning Design and Technology. Om het verwarmingssysteem te upgraden werd Method Consulting ingeschakeld en het hele gebouw werd uit veiligheidsoverwegingenvolledig opnieuw bekabeld. Clifton Cathedral is nu een droog, warm en goed verlicht gebouw.

GERELATEERDE DOSSIERS