Doorzoek volledige site
23 augustus 2018

BASWA Phon verhoogt reizigerscomfort in Brussel-Noord

Illustratie | © Sonogamma
Illustratie | © Sonogamma
Illustratie | © Sonogamma
Illustratie | © Sonogamma
Illustratie | © Saskia Vanderstichelen

Het Brusselse Noordstation werd ontworpen in de jaren ’30 van vorige eeuw door de architecten Paul & Jacques Saintenoy en werd officieel geopend in 1952. Sindsdien groeide het Noordstation met ruim 60.000 reizigers per dag uit tot het drukbezochtste treinstation van het land. Om die reden werd in 2000 beslist om het station in verschillende stappen een grondige ‘make-over’ te geven, naar een ontwerp van Eurostation, zodat het opnieuw voldoet aan de geëvolueerde eisen van een hedendaags treinstation. BASWA Phon van Sonogamma zorgt voor een bijpassende akoestiek

Om het comfort van de reizigers te verhogen werden de voorbije jaren een aantal werkzaamheden uitgevoerd. De achteringang van het station aan de Aarschotstraat is nu verfraaid met een modern glazen dak, de buitengevels kregen een opknapbeurt en de perrons werden verlengd tot 400 meter. Binnen werd het plafond van de ticketzone bekleed met het ingekleurde geluidsabsorberende BASWA Phon Classic Top systeem met marmerzand stucwerk en werd de lichtstraat uitgevoerd in transparante microgeperforeerde Airboard Acoustic honingraatpanelen.

De impressionante Art Nouveau stationshal ziet er terug als vanouds uit, de grootsheid van de hal zat lang verborgen maar blinkt nu als op de dag van de inhuldiging. Blikvangers zijn de gouden Noordster, het hoge cassetteplafond en monumentale ramen van de centrale hal waartussen de akoestische microporeuze pleister werd aangebracht. Het geluidsabsorberende BASWA systeem met uitzicht van traditioneel stucwerk integreert zich naadloos in het architecturaal ontwerp waardoor het karakter van dit erfgoedgebouw bewaard blijft.  

Na de stiptheid en het aanbod van de treinen wordt geluidshinder in treinstations als een van de meest storende factoren beschouwd onder de reizigers. Met de akoestische verbetering van de centrale hal, ticketzone en stationsgangen gaf de NMBS gehoor aan deze klacht. Hierdoor ervaren reizigers niet alleen een groter comfort voor of na een hectische werkdag maar kunnen zij ook de aankondigingen in het station beter verstaan.