Doorzoek volledige site
31 oktober 2018

Staalbouwwedstrijd 2018: internationale projecten in de kijker

Startstation E-lijn, Den Haag (Nederland) Illustratie | Bart van Hoek
Derde Bosporusbrug, Istanbul (Turkije) Illustratie | Bureau Greisch
Voetgangersbrug op historische plek, Nagasaki (Japan) Illustratie | Ney & Partners
Brug Beatus – Rhenanus, Strasbourg (Frankrijk) Illustratie | VBSC

De Staalbouwwedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd beurtelings in België en in Luxemburg en is aan zijn negentiende editie toe. De winnaars worden bekendgemaakt tijdens de Staalbouwdag op 8 november. Architectura.be stelt in aanloop naar de prijsuitreiking elke week de genomineerden voor in een van de zes categorieën.  Vandaag: internationale projecten. 

Startstation E-lijn, Den Haag (Nederland)

Blikvanger van het station is de stalen overkapping van de perrons. Deze bestaat uit een netvormige constructie van 3D-gewalste stalen kokers van 180 x 100 mm. Daarnaast blijft ook de stalen brug van 323 m niet onopgemerkt. Deze is verdeeld over tien overspanningen. Van de zijkant gezien is de brug een gesloten, niet-gedilateerde stalen doosligger met sierlijke doorsnede opgebouwd uit gewalste staalplaat. De structuur rust op ronde stalen pijlers.

Opdrachtgever: ProRail voor Gemeente Den Haag
Architect: ZJA Zwarts & Jansma Architecten
Studiebureau: Movares en NEY & partners (spoorviaduct) / Royal HaskoningDHV en Knippers Helbig (overkapping & luifel)
Hoofdaannemer: BAM Infra
Staalbouwer: Smulders / Jos van den Bersselaar Constructie
 

Derde Bosporusbrug, Istanboel (Turkije)

De Derde Bosporusbrug in het noorden van Istanbul heeft een overspanning van 1.408 m en een totale lengte van 2.240 m. Het brugdek ondersteunt vier rijstroken in elke richting, twee sporen en twee zijdelingse voetpaden. Het grootste deel van de overspanning wordt enerzijds in de lucht gehouden door twee grote kabels (via hangstaven), en anderzijds via tuikabels. Deze ‘hybride’ ophanging vergt een grotere kabelstijfheid dan bij een traditionele hangbrug. 

Opdrachtgever: KGM - Turks ministerie van transport
Architect: Jean-François Klein en Michel Virlogeux
Studiebureau: Bureau Greisch / T-Ingéniérie
Hoofdaannemer:  Société momentanée Içtas – Astaldi
Controlebureau: SETEC
Staalbouwer: SM Hyundai / SK Construction & Engineering
 

Voetgangersbrug op historische plek, Nagasaki (Japan)

De Dejima-brug is een hyperstatisch kunstwerk in staal met een lengte van 38,5 m verdeeld in twee spanwijdtes van respectievelijk 33 en 5,2 m. Het brugdek heeft een constante breedte van 4,4 m. Het is gebouwd in kwaliteitsstaal SM570 dat overeenkomt met S460 in Europa. Door middel van een consequent tegenpeil (700 mm) en steunpuntregeling is de reactie van de brug op het eiland precies gekalibreerd en tot een minimum beperkt.

Opdrachtgever: Stad Nagasaki
Architect: Ney & Partners
Studiebureau: Ney & Partners
Staalbouwer: Oshima Ship Building


Brug Beatus – Rhenanus, Strasbourg (Frankrijk)

Deze brug over de Rijn vormt letterlijk en figuurlijk de nieuwe interstedelijke en internationale verbinding tussen Straatsburg (F) en Kehl (D). De elegante tram-, fiets- en voetgangersbrug van 260 meter lang en 3000 ton is een dubbele bow-string brug met vier overspanningen. De boog staat op excentrisch op het dek. Bijzonder is de toepassing van een enkelvoudige boog, die zich na 11 m ontdubbelt in twee bogen.

Opdrachtgever: CTS Compagnie des Transports Strasbourgeois
Architect: Marc Barani Architectes
Studiebureau: Arcadis ESG
Hoofdaannemer:  Bouygues TP Régions France, Victor Buyck, Früh, Lingenheld, Arcadis, Marc Barani
Staalbouwer: Victor Buyck Steel Construction