Doorzoek volledige site
06 maart 2012

De Loftrompet: Jo De Maesschalck over Wang Shu

Vorige week werd bekend dat Wang Shu de Pritzker Prize-laureaat voor 2012 is. In deze aflevering van De Loftrompet doet Jo De Maesschalck van AMV architecten uit de doeken waarom deze Chinese architect bij hem zo hoog aangeschreven staat.
Vorige week werd bekend dat Wang Shu de Pritzker Prize-laureaat voor 2012 is. In deze aflevering van De Loftrompet doet Jo De Maesschalck van AMV architecten uit de doeken waarom deze Chinese architect bij hem zo hoog aangeschreven staat.





Jo De Maesschalck van AMV architecten


Wat bewondert u in Wang Shu? Wat maakt hem zo bijzonder?


De poëtische geometrie in de architectuur van Wang Shu straalt een innerlijke rust uit. Het robuuste karakter van zijn gebouwen wordt gecreëerd met een herkenbaar palet van ruwe texturen, gesmoorde grijzen en warm hout. De bescheiden materialen (hergebruikte stenen en dakpannen uit vernielde huizen) zijn in verschillende schijnbaar experimentele maar tijdloze patronen verwerkt.

Vanuit de duidelijk traditionele Chinese vormgeving en cultuur biedt hij een waardig en humanistisch antwoord op de hedendaagse vraag naar nieuwe infrastructuur in China. Zijn eerlijke architectuur is een voorbeeld van duurzaamheid in de werkelijke betekenis van dit uitgehold begrip: recupereren van materialen in gebouwen die onmiskenbaar verweven zijn met hun omgeving.

De architectuur heeft een duidelijk politieke ondertoon. Hij zet zich af tegen de ondoordachte wildgroei van flatgebouwen en megalomane projecten.



Vertical Courtyard Apartments (2002-2007)

 
Welke realisaties van hem spreken u het meest aan?

Ik heb het werk van Wang Shu leren kennen op het moment dat het historisch museum van Ningbo in het nieuws kwam. De andere projecten die ik heb gezien via verschillende media zijn zeker evenwaardig.


Zijn er parallellen te trekken tussen uw en zijn ontwerpen?

De eigentijdse ontwerpen van Wang Shu lijken allen zeer functioneel en budgetvriendelijk. Zijn ontwerpen zijn volgens zijn website huizen in plaats van gebouwen. Dit zijn 3 aspecten die we ook in onze projecten maximaal willen realiseren.



Roof top cafe, Five Scattered Houses, Ningbo, China, 2003-2006


Weet u ook hoe deze architect als mens is? Is het iemand waar u bij wijze van spreken enkele uren mee aan de toog zou kunnen doorbrengen?


Ik heb geen idee hoe de man is als mens. Ik weet dat hij samenwerkt met zijn vrouw Lu Wenyu en nog 4 andere medewerkers wat eigenlijk zeer klein is. De man lijkt zeer begaan met de samenleving in het algemeen en de rol die de architectuur daarin kan spelen. Iets waar ik graag een diepgaand gesprek over zou voeren. Een kopje thee in een paviljoen zal in dit geval meer waarschijnlijk zijn.


Als u hem/haar als architectuurjournalist één “intelligente en kritische vraag” zou mogen stellen, welke zou dat dan zijn?
 
Hoe kunnen we onze middeleeuwse steden, met slecht geïsoleerde huizen en traditionele gebouwen, herwaarderen in het kader van een ecologisch verantwoorde samenleving?



Ningbo History Museum, 2003-2008, Ningbo, China