Doorzoek volledige site
19 maart 2012

Nieuwe brug in Vroenhoven van Ney & Partners

Het Albertkanaal, dat Antwerpen met Luik verbindt, werd verbreed om binnenscheepvaart tot 9000 ton mogelijk te maken. De nieuwe brug heeft een centrale overspanning van 100m en laat op die manier een vrije doorgang op het water toe van 86m. De randcondities voor de interventie zijn complex aangezien de site geklasseerd is. Precies op deze plek begon de Tweede Wereldoorlog voor België, waarvan de bunker naast de brug een stille getuige is. Het volledige ontwerp van de brug alsook de stabiliteit, architectuur en het landschap is van Ney & Partners in samenwerking met kunstenaar Jozef Legrand.
Het Albertkanaal, dat Antwerpen met Luik verbindt, werd verbreed om binnenscheepvaart tot 9000 ton mogelijk te maken. De nieuwe brug heeft een centrale overspanning van 100m en laat op die manier een vrije doorgang op het water toe van 86m. De randcondities voor de interventie zijn complex aangezien de site geklasseerd is. Precies op deze plek begon de Tweede Wereldoorlog voor België, waarvan de bunker naast de brug een stille getuige is. Het volledige ontwerp van de brug alsook de stabiliteit, architectuur en het landschap is van Ney & Partners in samenwerking met kunstenaar Jozef Legrand.



Foto: Jean-Luc Deru


Het gaat om een tuibrug met een totale overspanning van 195m. De totale breedte van het brugdek is 18,5m. De hoofddraagstructuur van de brug bestaat uit twee metalen kokers waarvan de variabele hoogte zich laat ervaren vanop het brugdek. Dit laat enerzijds toe om het zwaar verkeer te scheiden van de voetgangers en fietsers, en anderzijds om de gebruikers van de brug een duidelijk beeld te geven van de structuur en van de optredende krachten. Het steunpunt aan de kant van Riemst bestaat uit een imposant massief en verenigt in één bouwwerk een museum- en landhoofdfunctie. Het gebouw loopt door onder de brug en zorgt voor een sterke verbinding zowel visueel (tussen het kunstwerk en de site) als in de tijd (tussen de site en zijn geschiedenis).




Het museum herbergt multifunctionele lokalen en een café-restaurant. Culturele activiteiten kunnen georganiseerd worden in het amfitheater. De buitenmuren die zich over een afstand van 170m uitstrekken zijn uitgevoerd in textuurbeton en doen dienst als klimmuur. Het centrale punt van de inrichting van dit gebouw is het informatiecentrum over de Tweede Wereldoorlog. Een artistieke integratie -onder de bestaande bunker- vertelt het verhaal van de oorlog in de streek aan de hand van multimedia elementen. De bunker troont boven het gebouw uit als enige en stille getuige van de Duitse invasie die er 70 jaar voordien plaats vond. Gezien de brug de toegangspoort is naar Vlaanderen komende van Maastricht, werd bijzondere aandacht besteed aan de wegenbouw en de gevolgen van de verschillende uitvoeringsfasen op de circulatie.