Doorzoek volledige site
11 december 2012 | INGRID CORNELISSEN

Viega blijft scoren met innovatieve douchegoot

Zo eenvoudig, dat het geniaal wordt. De inkortbare douchegoot, Advantix Vario, van sanitair systeemspecialist Viega werd door installateurs met open armen onthaald. Nu wint het ontwerp de German Design Award 2013. De Award staat meer dan ooit symbool voor de designfilosofie die Viega, samen met het designbureau Artefakt Industriekultur, waarmaakt. Wat is de geheime succesformule?
Zo eenvoudig, dat het geniaal wordt. De inkortbare douchegoot, Advantix Vario, van sanitair systeemspecialist Viega werd door installateurs met open armen onthaald. Nu wint het ontwerp de German Design Award 2013. De Award staat meer dan ooit symbool voor de designfilosofie die Viega, samen met het designbureau Artefakt Industriekultur, waarmaakt. Wat is de geheime succesformule?




De eerste inkortbare douchegoot (foto: Viega)


Baanbrekend

“Sommige dingen zijn zo eenvoudig, dat je je afvraagt waarom niemand er eerder op gekomen is”, staat te lezen in de beoordeling van de prestigieuze German Design Awards.
Eric Schellinck van Viega Belgium legt uit: “Een op de werf inkortbare douchegoot lijkt misschien een voor de hand liggende oplossing, maar het idee stelt zeer hoge eisen aan het materiaal en aan de afdichtingstechniek. Je mag ook geen verschil zien met een niet-ingekorte goot. Er gaat dus een hele ontwikkelingsgeschiedenis aan vooraf. Deze prijs bewijst dat we een baanbrekend product in de markt gezet hebben.”  


Samenwerking met Artefakt Industriekultur

De technische troeven van de Advantix Vario zijn duidelijk, maar daarnaast heeft het ook een overtuigend design. Viega werkt al vijf jaar samen met het designduo Achim Pohl en Thomas Fiegl van Artefakt Industriekultur uit Darmstadt. De chemie tussen bedrijf en designers leidde al tot tal van prijzen, maar hoe komt die tot stand?




Designers Thomas Fiegl en Achim Pohl van Artefakt Industriekultur (foto: Viega)


‘Design moet vreugde scheppen’

“Om goed design af te leveren moet je je in je klanten kunnen inleven”, stelt Achim Pohl van Artefakt.Waarvoor staan ze? Viega heeft al honderd jaar een sterke reputatie op het vlak van technisch vernuft. Onze taak is het om die technische kwaliteit in vorm om te zetten. Je kan pas met echt sterke oplossingen komen als de relatie tussen opdrachtgever en designer zeer nauw en vertrouwd is. Zo komen we tot producten die een levensstijl invullen, zonder te willen domineren. Het dagelijks gebruik ervan moet gewoon een leuke ervaring zijn, een beetje vreugde scheppen. Zo eenvoudig is het.”


Emotie door techniek

“Dankzij de technologische en digitale vooruitgang wordt het steeds makkelijker om je persoonlijke accenten of ‘individualiteit’ te leggen”, vervolgt Pohl. Dat geeft ons ruimte om te ontwikkelen, om die snelle veranderingen te ordenen en voor mensen toegankelijk te maken. Voor Viega komen bijvoorbeeld de Multiplex Trio E en de Visign-bedieningsplaten uit die visie voort. Producten die je zelfs niet moet, maar wel wìlt aanraken. Conclusie: door de technische vooruitgang kan je steeds beter emotie opwekken, en dat is waar goed design om draait.”