Doorzoek volledige site
16 april 2020

Een betere nachtrust

Illustratie | © VELUX

Iedereen heeft wel eens moeite om in slaap te geraken. Soms is het slechts een nacht, zoals bij een jong kind vol opwinding de nacht voor zijn verjaardag, maar soms gaat het ook over langere tijd door bijvoorbeeld een stressvolle periode op het werk. Wat de reden ook is, liggen woelen in bed omdat je de slaap maar niet kan vatten is frustrerend. Voor wie regelmatig moeilijk in slaap valt, is het een vervelende realiteit.

Ondanks dat slaap vitaal is voor ons lichaam om normaal te functioneren, slaapt 82% van de Belgen minder dan de aanbevolen 7,5 uur per nacht[1]. Twee van de bekendste bijwerkingen van onvoldoende goede nachtrust zijn een slecht humeur en een gebrek aan focus. Frequent slaaptekort kan bovendien zware gevolgen hebben voor onze gezondheid: ons immuunsysteem verzwakt, het risico op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten stijgt en de hormoonproductie wordt beïnvloed[2].

Over sommige externe factoren die onze nachtrust beïnvloeden hebben we geen controle. Andere zaken zoals temperatuur en licht- en geluidsniveau kunnen we wel sturen om een betere nachtrust te garanderen. Door de juiste maatregelen te nemen, creëer je de optimale slaapomstandigheden die je voorbereiden op de best mogelijke nachtrust.

 

Temperatuur

Tijdens de warmere maanden in het jaar kan de temperatuur in onze slaapkamers stijgen, wat een invloed heeft op de kwaliteit van onze slaap[3]. De toevoeging van een dakraam in een slaapkamer zal helpen om de kamer op een natuurlijke manier te ventileren. Een dakraam is een zeer efficiënte en snelle manier om de temperatuur in de slaapkamer te beïnvloeden. Een open raam zorgt voor sterkere luchtcirculatie en als de buitentemperatuur lager is dan binnenshuis, zal de temperatuur dalen. Zelfs wanneer de buitentemperatuur iets hoger is dan binnenshuis zal de verhoogde luchtsnelheid als gevolg van de sterkere luchtverplaatsing voor extra koeling van het lichaam zorgen. Zo vermindert het gevoel van het te warm te hebben tijdens warmere zomernachten.

VELUX rolluiken verminderen de hoeveelheid warmte die de kamer binnenkomt door het zonlicht tegen te houden voordat deze het raam raakt. Zo beschermen de rolluiken je slaapkamer nog beter tegen de hitte want zodra de warmte binnen zit, is het te laat.  Als je nog steeds ongestoord van het uitzicht wil genieten, wordt  passieve opwarming net zo efficiënt voorkomen door transparante VELUX  zonneschermen. Bovendien zorgt de vermindering van de hoeveelheid hitte overdag in de slaapkamer ervoor dat het gemakkelijker is om de ruimte ‘s nachts koeler te houden.

 

Licht

Het lichtniveau in onze slaapkamer heeft invloed op hoe snel we in slaap vallen[4]. Hoeveel licht er in de slaapkamer kan binnenvallen zonder de nachtrust te verstoren is heel persoonlijk. Sommige mensen kunnen een beetje licht verdragen wanneer ze gaan slapen, terwijl voor anderen het maanlicht dat door het slaapkamerraam valt al te veel is. Voor degenen die extra gevoelig zijn voor licht, is het essentieel om alle externe lichtbronnen uit de slaapkamer te blokkeren. Vooral in landen verder richting het noorden is dat van groot belang, zoals in Scandinavië waar de zon pas om 22 uur ’s avonds ondergaat tijdens de zomermaanden. VELUX verduisteringsgordijnen zorgen voor een lichtdichte afsluiting, die volledige duisternis verzekeren zodat je kan genieten van een rustgevende nacht.

 

Geluid

Ben je wel eens wakker gehouden door iemand naast je die snurkt of te luidruchtig ademhaalt?  Ongewenste geluiden maken het niet enkel moeilijker om in slaap te vallen, ze hebben daanaast ook invloed op de slaapkwaliteit. De hersenen blijven de geluiden registreren en verwerken, zelfs wanneer je je daar niet bewust van bent, waardoor je vermoeid wakker wordt[5].  Als je langs een drukke straat woont, dan kan je voor 3-voudige beglazing kiezen met daarbovenop een rolluik kiezen.

Voor meer informatie over VELUX dakramen: velux.be

GERELATEERDE DOSSIERS