Doorzoek volledige site
18 augustus 2020

Metalen onderdelen van Suzan Danielbrug in Brussel per boot geleverd

Illustratie | Beliris
Illustratie | Beliris
Illustratie | Beliris
Illustratie | Beliris
Illustratie | Beliris
Illustratie | Beliris
Illustratie | Beliris
Illustratie | Beliris

Vorige week kwamen de metalen onderdelen van de Suzan Danielbrug aan per boot. Dat meldt bouwheer Beliris, de publieke bouwexpert voor Brussel. De nieuwe brug vormt een belangrijke schakel tussen Tour & Taxis en het Noordstation over het kanaal Antwerpen-Brussel-Charleroi. Het ontwerp van de brug is van de hand van het bureau Greisch

De brug zal een kortere route betekenen voor voetgangers, fietsers en andere actieve weggebruikers, evenals voor het openbaar vervoer door de Simon Bolivarlaan te verbinden met de Havenlaan en de Picardstraat. “De brug is een grote technische verwezenlijking, een aanmoediging van de duurzame mobiliteit, maar vooral het koppeltekel tussen verschillende Brusselse wijken. Een project dat verschillende vereisten van Beliris verenigd. aldus Eerste Minister Sophie Wilmès, bevoegd voor Beliris.

Het afgelopen jaar werden de metalen onderdelen vervaardigd door atelier Aelterman in Gent, dat gespecialiseerd is in metaalconstructie. Het betreft de pijlers die het centrale brugdek zullen dragen en de twee bogen die het betonnen wegdek zullen ondersteunen. Ondertussen bouwde aannemer Jan De
Nul op de Akenkaai en Materialenkaai de diepe fundamenten en sokkels, en zorgde aannemer Van Laere voor een toegangshelling tussen de Akenkaai en de Willebroekkaai.

Op 13 augustus werden worden de metalen structuren, die per boot van het atelier naar Brussel werden vervoerd, uitgeladen op de Materiaal- en Akenkaai en kunnen ze worden gemonteerd aan het betonnen brugdeel dat reeds werd gebouwd door Jan De Nul. 

 

Twee verkeerszones

De brug bestaat uit een centraal brugdek met een overspanning van 60 m over het kanaal en twee aanbruggen met een overspanning van 30 m over de kaaien. Er zullen twee verkeerszones worden ingericht: een 7 meter brede rijbaan voor het openbaar vervoer en een 6 meter brede fiets- en voetgangerszone met een houten bekleding. Voor het comfort van personen met beperkte mobiliteit en fietsers werd de hellingsgraad van de brug over de volledige lengte beperkt tot minder dan 4 %.

 

Doordachte verlichting

De ontwerpers van Greisch voorzagen ook een doordachte verlichting. Behalve functionele verlichting is er op de relingen, ook een architecturale verlichting ontworpen voor de bogen, de hangkabels en pijlers. Dankzij roosters in het wegdek zal er ook op de kaaien onder de brug daglicht zijn.

De werken zouden tegen de zomer van 2021 klaar zijn. Het prijskaartje van dit project, met inbegrip van de studies, is 9,4 miljoen euro.

GERELATEERDE DOSSIERS