Doorzoek volledige site
27 augustus 2020

Schindler belangrijke speler bij opstelling nieuwe ISO-norm voor planning en selectie van liften

Schindler speelde een doorslaggevende rol bij de ontwikkeling van de eerste wereldwijde ISO-norm voor de planning en selectie van liften in gebouwen. Samen met vooraanstaande adviseurs en drie andere grote liftbedrijven ontwikkelde de fabrikant van liftsystemen de norm ISO 8100-32: 2020 met richtlijnen om de transportvereisten in een gebouw correct te beoordelen en een geschikte liftinstallatie te selecteren. Schindlers simulatie-gebaseerde methodologie en bijhorende ontwerpcriteria vormden hiervoor de basis en zullen integraal overgenomen worden door de liftindustrie.

“De ISO-norm onderstreept de leidende rol van Schindler in betrouwbare verkeersplanning”, reageert Lukas Finschi, hoofd Building Traffic Management bij Schindler. “Als vertrouwde partner in de bouwsector zijn we er trots op een koploper te zijn die een gemeenschappelijke planningsbasis mogelijk maakt. Dit zal de verkeersplanning van gebouwen vereenvoudigen en ontwikkelaars , planners en architecten meer zekerheid bieden bij het plannen van liftinstallaties.”

“Deze norm toont eveneens het resultaat van het consensusprincipe binnen ISO”, vult Gero Gschwendtner, voorzitter van ISO/TC 178, liften, roltrappen en rolpaden, aan. “Dankzij een wereldwijde inspanning namen 28 landen deel aan de ISO technische commissie ISO/TC 178 en werd alle feedback geïntegreerd tijdens het standaardontwikkelingsproces.”

 

Specifieke simulatiemethode

De nieuwe ISO-norm vervangt een verouderde norm uit 1984, ISO 4190/6, die enkel van kracht was voor eenvoudige woongebouwen. ISO 8100-32: 2020 geldt ook voor kantoorgebouwen en hotels. Het nieuwe systeem biedt met andere woorden een gemeenschappelijke basis voor verkeersplanning in gebouwen, variërend van eenvoudige kleine woongebouwen tot complexere gebouwen met gemengd verkeer zoals kantoorgebouwen met meerdere inkomverdiepingen en extra functies zoals restaurants.

Binnen ISO 8100-32: 2020 wordt een specifieke simulatiemethode aangewend, gebaseerd op lange simulaties met een constante vraag. Het voordeel daarvan is dat ze een grote variatie in resultaten of vertekende resultaten vermijden als gevolg van bijwerkingen van andere methoden die bijvoorbeeld gebruik maken van een variabele passagiersvraag.

 

Verticale mobiliteit

De methodologie van de nieuwe ISO-norm en de bijbehorende ontwerpcriteria zijn gebaseerd op planningsmethoden die Schindler heeft ontwikkeld en reeds sinds 2007 gebruikt bij zijn klanten. De fabrikant van liftsystemen analyseerde miljarden passagiersbewegingen en ontwikkelde op die manier een betrouwbare en veelzijdige methode voor het plannen en selecteren van liften. Schindler is dan ook een vertrouwde partner voor verticale mobiliteit en helpt meer dan eens met het plannen van transport in gebouwen om zo optimaal mogelijk te voldoen aan de eisen van de klant.

 

Wil je de verticale en horizontale mobiliteit in gebouwen verzekeren? Dan raadt Schindler aan zo vroeg mogelijk - en met zo correct mogelijke data - contact op te nemen. Zo kan het bedrijf jou zo gericht mogelijk  begeleiden naar het juiste ontwerp van liften, roltrappen en dergelijke meer. 

Meer info over trafiekbeheer, flow van personen ( PORT Technology ) , maar ook over post & pakketten ( Bringme ) in gebouwen vind je hier.

 

GERELATEERDE DOSSIERS