Doorzoek volledige site
24 augustus 2020 | TIM JANSSENS

Quartier Bleu: letterlijk en figuurlijk grensverleggend (deel 2)

Dankzij Quartier Bleu is ook Hasselt voortaan een ‘stad aan het water’. Illustratie | Philippe van Gelooven
De gezellige kade ademt een en al vakantiegevoel. Illustratie | Philippe van Gelooven
De winkelboulevard zet Hasselt opnieuw op de kaart als winkelhoofdstad van Limburg. Illustratie | Philippe van Gelooven
De winkelboulevard en de kade zijn met elkaar verbonden via brede trappen. Illustratie | Philippe van Gelooven
De ‘Connector’, een fraai afgewerkte ontmoetingsruimte met enkele extra winkels, zorgt ervoor dat het boven- en ondergrondse gedeelte naadloos in elkaar overlopen. Illustratie | Philippe van Gelooven
“De onderbouw vormde in constructief opzicht de grootste uitdaging”, aldus projectleiders Bert Jacobs (HOUBEN) en Paul Franck (STRABAG Belgium). Illustratie | Philippe van Gelooven
Illustratie | Philippe van Gelooven

Ook Hasselt is voortaan een ‘stad aan het water’. Dankzij de realisatie van Quartier Bleu is de idyllische Kanaalkom eindelijk een volwaardig deel van het historisch centrum. Anderzijds geeft dit langverwachte megaproject met twaalf residenties, meer dan vierhonderd appartementen, veertien stadswoningen, een vijftigtal retail- en horecazaken en een ondergrondse parking voor 2.350 wagens de bruisende binnenstad extra ademruimte. Een totaalplaatje dat zijn effect zeker niet mist. “De mix van comfortabele appartementen en stadswoningen, de nieuwe winkelboulevard en de gezellige kade met horecazaken en prachtige terrassen creëert een unieke beleving die in weinig andere Belgische steden te evenaren is”, klinkt het unaniem. Quartier Bleu is een ontwerp van De Gregorio & Partners en Antonio Citterio Patricia Viel. THV HOUBEN – STRABAG Belgium stond in voor de uitvoering. Hieronder leest u het vervolg van het uitgebreide artikel over Quartier Bleu (lees hier deel 1). 

3D-cascadesysteem

Als je Quartier Bleu voor het eerst ziet, zou je nooit vermoeden dat er een enorme parkeerkelder met drie verdiepingen onder schuilgaat. Terwijl die onderbouw in constructief opzicht net de grootste uitdaging was, klinkt het bij THV HOUBEN – STRABAG Belgium, dat instond voor het uitvoerende gedeelte. “Temeer omdat we de ondergrondse parking in minder dan een jaar tijd volledig klaar moesten krijgen”, leggen hoofdprojectleiders Bert Jacobs (HOUBEN) en Paul Franck (STRABAG Belgium) uit. “Eind 2016 zijn we gestart – nota bene toen de grondwerken nog aan de gang waren – en begin februari 2017 hebben we de eerste torenkraan geplaatst, om dan tegen eind 2017 de laatste vloerplaten te storten. Belangrijk om weten is dat we de opdracht in de wacht gesleept hebben met een aangepaste opbouw. Oorspronkelijk was er een structuur met een paalfundering, balken en welfsels voorzien, maar we hebben dat uit logistieke en economische overwegingen omgevormd tot een constructie met een funderingsplaat en ter plaatse gestorte vloerplaten.”

“Onze ploegen realiseerden 1.500 m² per week per bouwlaag – zowel bekisting als wapening, afdekking en kolommen – via een ‘3D-cascadesysteem’. Toen we aan de stadszijde de hoogte ingingen, waren we aan de andere kant van de werf nog aan niveau -2 bezig. We hebben de werken zo gefaseerd dat we zowel in de langs- als de dwarsrichting konden opereren, zodat we de ondergrondse parking zo snel en efficiënt mogelijk konden realiseren. Op die manier zijn we erin geslaagd om de onderbouw tijdig klaar te krijgen, een huzarenstukje als je weet dat we op korte tijd een enorme hoeveelheid beton en wapeningsstaal moesten verwerken en ook voortdurend blootgesteld waren aan weer en wind. De onderlinge samenwerking tussen HOUBEN en STRABAG Belgium is uitstekend verlopen. Dat was ook nodig, want de deadlines die we opgelegd kregen, waren zeer strak. Er was dus geen tijd te verliezen.”

 

Gedetailleerd stappenplan

Ook bij de realisatie van de bovenbouw waren planning en coördinatie cruciale prioriteiten. “We hebben een gedetailleerd stappenplan met een specifieke zonering uitgewerkt om ervoor te zorgen dat de ruwbouw, de interieurafwerking en de omgevingsinrichting hand in hand konden gaan en dat de hinder tot een minimum beperkt bleef. Geen sinecure op een werf waar op piekmomenten goed duizend mensen aan het werk waren en waar – op een oppervlakte van amper 32.000 m² – acht torenkranen geposteerd stonden. Het heeft heel wat tijd en energie gekost om alle nevenaannemers op één lijn te krijgen en de onderlinge communicatie te stroomlijnen”, aldus Bert Jacobs en Paul Franck.

“De opbouw van de woonblokken is relatief traditioneel, al is de buitenconstructie volledig opgetrokken in beton (met behulp van klimconsoles) – iets wat je minder vaak tegenkomt in appartementsbouw. Qua stabiliteit en lastendaling was het evenmin een evidentie. In de kelder bedraagt de kolomafstand 8 meter, terwijl we op het gelijkvloers moesten switchen naar een ‘retailinvulling’ met hoge plafonds en open planindelingen, om in de appartementen opnieuw een strakker grid toe te passen. Zeker in de winkelruimtes zijn hiervoor zware balkconstructies gebouwd, die intussen piekfijn verborgen zijn achter de afwerking.”

 

Terecht trots

Oorspronkelijk zou Quartier Bleu eind maart ingehuldigd worden tijdens een feestelijk openingsweekend. Het coronavirus gooide echter roet in het eten. “Toen de ‘lockdown’ werd afgekondigd, zaten we al kort tegen de officiële openingsdatum, dus dat was natuurlijk even slikken. Anderzijds maakte dit dat de impact relatief beperkt bleef”, vertellen Bert Jacobs en Paul Franck. “Hoewel er wel wat leveringsperikelen uit voortvloeiden, was het gros van de materialen al ter plaatse en creëerde het ook wel opnieuw wat ademruimte op de werf, waar het de weken voordien bij momenten heel erg druk was. We zijn dus onder gecontroleerde omstandigheden verder blijven werken – met respect voor de bijkomende veiligheidsmaatregelen, uiteraard. Door de coronacrisis pragmatisch te benaderen en correct in te schatten dat het iets voor de langere termijn zou zijn, hebben we bijkomende problemen kunnen vermijden. Er zijn dagen geweest dat we op de toppen van onze tenen liepen, maar als je het resultaat ziet, mogen we terecht trots zijn op wat we hier in zo’n korte tijd voor elkaar gekregen hebben.”

Ook voor bouwheren Matexi en Chateaux Real Estate konden de coronacrisis en de noodgedwongen ‘gefaseerde’ opening de pret niet drukken. “Nu de horeca eindelijk open is, oefent het project een enorme aantrekkingskracht uit. Dat merken we ook aan de fors gestegen interesse voor onze appartementen en woningen sinds de opening. De mix van comfortabele appartementen en stadswoningen, de nieuwe winkelboulevard en de gezellige kade met horecazaken en prachtige terrassen creëert een unieke beleving die in weinig andere Belgische steden te evenaren is. In het verleden vingen we weleens wat scepticisme op, maar nu Quartier Bleu tot leven is gekomen, is die perceptie helemaal veranderd. De meeste Hasselaars beschouwen het effectief als een mooi nieuw stadsdeel en vinden het heerlijk om er naar hartenlust te shoppen en te genieten. Ook de eerste bewoners zijn zeer tevreden met hun nieuwe thuis en zelf vinden we het eveneens fantastisch. We hebben er lang naar uitgekeken en het resultaat overtreft al onze verwachtingen!”
 

Dit artikel verscheen eerder in Bouwen aan Vlaanderen.