Doorzoek volledige site
17 september 2020

Mieke Goris (Architects in Motion): 'Product zien, voelen en aanraken blijft veel langer hangen dan vluchtige beelden op social media'

Illustratie | Mieke Goris

Dé juiste methode om een architect te informeren over nieuwe materialen bestaat niet. Een degelijke communicatie vormt altijd een uitgebalanceerde combinatie van meerdere media. Hoe dan ook leek het ons nuttig om de architecten te vragen hoe zij het liefst op de hoogte gebracht worden van nieuwe materialen. Uit de enquête van Redactiebureau Palindroom en architectura.be bij 174 Nederlandstalige architecten blijkt dat online informatie er met kop en schouders bovenuit steekt, gevolgd door persoonlijke gesprekken met een vertegenwoordiger, stalen en artikels in vakbladen. Wij vroegen aan Mieke Goris van Architects in Motion om haar persoonlijk licht op de resultaten te laten schijnen.

Online informatie is een zeer breed begrip. Wat houdt dit voor mij in? Documentatie/informatie werd vroeger nauwgezet in mappen, kasten, klassementen bijgehouden. De meest gepassioneerden onder ons architecten konden feilloos de juiste map voor je boven halen op het juiste moment. Dat was natuurlijk in een tijd dat informatie nog beperkt en behapbaar was, én stabiel.

Momenteel is de juiste informatie enkel de nieuwste informatie en dus online te vinden. De juiste productinfo zoek je op serienummer of specificatie online, rechtsreeks bij de fabrikant. Het feit dat je niet meer letterlijk hoeft op te staan van je bureau, is natuurlijk meegenomen voor de Google-generatie.

Maar dat is enkel nuttig als je al wéét wat je zoekt, zeer concreet. Als je nog niét weet wat je zoekt, is het als zoeken naar een naald in een hooiberg. Er is enorm veel gesponsorde en niet-objectieve informatie, die je dan moet kunnen onderscheiden van de échte informatie.

 

Maar hoe bereik je nu de architect als nieuwe fabrikant of met een nieuw product? Het antwoord hierop ligt naar mijn mening moeilijk en is zeer breed. Het is, zoals gezegd, een combinatie van vele factoren.

We worden (niet alleen) als architect continu belast en bestookt met een massa aan informatie. Ik capteer enkel die informatie ik interessant vind en waarmee ik een emotionele band  kan hebben. (Dit kan à propos ook met zeer technische producten.)

Waarom wekt dit artikel of dit materiaal mijn belangstelling? Hoe zorg je er als fabrikant voor dat wij als architecten je onthouden? Deze vraag heeft een breed antwoord.

 

De juiste beelden op social media

Laten we beginnen bij social media (Instagram, Facebook). Daar is het zaak je te laten opmerken door de juiste vraag te stellen en het juiste antwoord te geven. De juiste beelden tussen de rest van de massa, zeer specifiek gericht op deze doelgroep: de architect-wereldverbeteraar, met teveel hooi op zijn vork en massaal veel verantwoordelijkheden. Altijd op zoek naar enerzijds vernieuwing en anderzijds zekerheid. Welke kanalen gebruik ik persoonlijk? Instragram, Facebook, Pinterest, Linkedin…

 

Beurzen en events met meerwaarde

Dan zijn er ook de beurzen/events: de juiste persoonlijke introductie met de juiste persoon op het juiste moment kan een zeer langdurige indruk nalaten. Uiteindelijk onthouden-  wij mensen -  deze contacten veel langer dan de vluchtige beelden en oneliners op social media. Het product of materiaal kunnen zien, voelen en aanraken blijft veel langer hangen. Als daarbij een persoonlijke klik kan gemaakt worden, kan dit een mooie relatie tot stand brengen. We zoeken als architect een betrouwbare en oprechte contactpersoon die ons kan ontlasten van enkele van onze taken.

Hoe krijg je de architect naar een event of beurs: mix business with pleasure with art. Maak het uitdagend, ongedwongen en interessant. Nodig een originele spreker uit, organiseer een panelgesprek, zorg voor muziek, eten, drinken... Zorg ervoor dat de architect het niet beschouwt als verloren tijd. Inspireer hem/haar.

Ikzelf put heel veel energie en ideeën uit hoge kwaliteitsbeurzen op wereldniveau, bijv. Milan Design Week. Hier worden specifieke locaties specifiek. Ook events op een unieke locatie, een uitnodiging voor een internationale spreker (lezing), een kunstenproject, muzikale omlijsting... kunnen architecten overtuigen.

 

Laat van je horen

Daarnaast is het belangrijk, eens je als fabrikant een ‘ingang’ hebt bij een architect, de relatie levendig te houden. Laat af en toe van je horen, herinner ons eraan dat je een nieuw product hebt of een nieuwe dienst. Mooie nieuwe foto’s, casestudy’s, realisaties: dit kan perfect in een nieuwsbrief. Let erop dat we dit als architecten énkel lezen als het interessant en relevant kan zijn. En als het een merk is dat onze interesse al eerder heeft gewekt.

Daarnaast doet ook een jaarlijks bezoekje van de contactpersoon veel, die liefst jaren en jaren voor dezelfde firma werkzaam is. Aan ‘verkopers’ hebben we niet zoveel. We zoeken technische ondersteuning en correct advies.

 

VR en video geen doel op zich

VR en video is mijns inziens gewoon een hedendaags middel/tool. Geen doel op zich. Je kan heel erg veel ervaren van achter je scherm, maar echt niet alles. Uiteraard voeg je bewegende beelden toe aan je Instagram-profiel, natuurlijk probeer je via VR een echte ervaring te simuleren. Het zijn echter geen aparte tool mijns inziens, maar maken integraal deel uit van een hedendaagse communicatie.

 

Bewezen betrouwbaarheid

Daarnaast zijn wij architecten steeds een deel op zoek naar een tijdloos karakter in onze architectuur. Voor ons moeten fabrikanten heus niet elk seizoen nieuwe edities en producten voor te stellen. Wel in tegendeel.... We zullen een product/materiaal hoger inschatten wanneer dit al jaren ongewijzigd op de markt is, en zijn betrouwbaarheid bewezen heeft.

Een fabrikant die elk seizoen zegt een beter product te hebben, zegt tevens dat het product van vorig jaar niet goed genoeg was. Wél kan je als fabrikant een voorloper zijn op vlak van vernieuwing, zonder onbetrouwbaar over te komen.

 

Info over de enquête - interesse in deze publicatie?

Deze bespiegeling van Mieke Goris maakt deel uit van de whitepaper die Redactiebureau Palindroom binnenkort zal uitbrengen over de resultaten van een enquête waarin zowel de eigen communicatie van architecten (website, social media, fotografie,….) als de communicatie naar architecten (vakbladen, websites, beurzen,…) onder de loep genomen worden. Verder werden ook vragen gesteld rond de visie op en ervaring met labels, circulair bouwen en BIM. Geïnteresseerd in deze whitepaper? Laat het ons weten via info@architectura.be.