Doorzoek volledige site
29 september 2020 | FILIP CANFYN

Steen & Been: Bauhaus bis

Illustratie | Pixabay

Onze huiscolumnist Filip Canfyn noteert met interesse de plannen van EU-presidente Ursula von der Leyen om een nieuw Bauhaus op te zetten. Zo wil ze Europa cultureel wapenen en circulair bezielen. Wat zou Walter Gröpius hiervan denken?

De kop “EU-presidente kondigt nieuw Bauhaus aan om Europa richting circulaire economie te bewegen” bleef in deze warrige nieuwstijden wat onder de radar. Van der Leyen droomt alvast van een ‘cocreatieproject’, met architecten, artiesten, ingenieurs en ontwerpers, die duurzaamheid kunstig inkleuren. Het wordt dus geen ecologisch of economisch verhaal maar een culturele denkoefening, die de systemische verandering een eigen esthetiek (I quote) moet geven.

Het nieuwe Bauhaus, een onderdeel van het Europese post-corona-investeringsplan, refereert uiteraard naar the real thing van Walter Gröpius, die in 1919 twee kunstopleidingen samenvoegt to ‘Staatliche Bauhaus’ in Weimar. In 1925 wordt verhuisd naar een schoolgebouw van Gröpius zelf in Dessau en pas in 1927 wordt ook architectuur onderwezen.

De Bauhaus-saga, vandaag in mythische proporties verteld, duurt eigenlijk niet lang. De broodnodige centen ontbreken. Ondanks het onvermoeibare gebedel en gepleit van Gröpius. Het binnenhalen van industriële opdrachten en dus inkomsten stuit op protest van de orthodoxe docenten. Het binnenhalen van socialistische steun en dus inkomsten wordt aangegrepen door de nazi’s om in 1933 de boel te sluiten. Gröpius heeft het dan al begrepen, de lichtbruine Mies van der Rohe mag ironisch genoeg het licht uitdoen als laatste directeur.

Honderdenéén jaar later hoopt Europa op Bauhaus bis. Walter Gröpius kan misschien postuum met drie eigen citaten wat goede raad geven.

  1. Vandaag lijkt veel nog luxe wat overmorgen de norm wordt.
  2. De geest is als een paraplu: ze functioneert het best als ze open staat.
  3. Specialisten zijn mensen die altijd dezelfde fouten maken.