Doorzoek volledige site
01 oktober 2020

Nightclubbing design: het creëren van immersieve ervaringen

H-Club Illustratie | © Formica

Het nachtclubseizoen loopt ten einde en met clubs die in de winterseizoenen willen vernieuwen, grijpen we de gelegenheid aan om ons te verdiepen in hoe design een grote rol speelt in het creëren van een meeslepende clubbing ervaring. Om een onvergetelijk avond uit te beleven, heeft Formica het genoegen gehad om mee te werken aan twee nachtclubprojecten waarbij het interieur is gebruikt om een bewuste gebruikersreis te maken.

De renovatie van Pacha, Ibiza

Pacha, één van de grootste namen in de nachtclubwereld, let goed op de ervaring van zijn klanten vanaf het moment dat ze door de deur komen lopen. Pacha is een lifestyle- en entertainmentmerk dat ernaar streeft om wereldwijd gerenommeerde avonden te organiseren die de moeite waard zijn om voor te reizen.

Elke club van Pacha heeft een eigen identiteit die vaak een afspiegeling is van het erfgoed van het gebied. Pacha Ibiza is niet anders en creëert een visueel verhaal door middel van interieurdesign, zelfs tot aan de toiletten toe.

Pacha Ibiza Toilets by Formica Group 2

De recente toiletrenovatie is prachtig ontworpen om het gouden zand en het helderblauwe water van het eiland te weerspiegelen. De toiletten zijn voorzien van maatwerk panelen met behulp van de digitale printservice van Formica; Younique® van Formica Group. Pacha Ibiza toiletontwerp door Capella Garcia Arquitectura.

Pacha Ibiza Toilets by Formica Group

De afbeeldingen die hier op de muren zijn aangebracht, zorgen voor een indrukwekkend en samenhangend ontwerp dat aansluit bij het thema 'zomerse vibes'. De aandacht voor detail is bepalend voor het creëren van een originele en merkgebonden lead space, waardoor de lat voor de rest van de horeca hoger wordt gelegd.

 

H-Club België, het oude met het nieuwe mengen

De nachtclubindustrie is de laatste 10 jaar sterk veranderd door de daling van de vraag naar goedkope bars en goedkope alcohol. Clubbers zijn nu op jacht naar een onvergetelijke avond en een gevoel van luxe. Dat is ook het geval in dit tweede horecaproject waar Formica aan meewerkte: De Holy Food Market Belgium.

Gelegen in de gotische zestiende-eeuwse Baudelo-kapel in Gent, is de Holy Food Market een mooi voorbeeld van het gebruik van originaliteit om boven het standaard clublandschap uit te stijgen. Hier fungeert de zaal als een co-werkplek die H-Co heet. Naarmate de avond vordert, verandert de mooie en historische locatie in de H-Club, een verfijnde nachtclub.

Holy Food Market Formica Group 1 920x600

H-Club creëert een eigentijdse esthetiek door de architectuur van het oorspronkelijke gebouw te vermengen met nieuwe meubels en details. De originele bogen en muurlijsten zijn nog steeds van de tijd dat Mozart een van zijn allereerste concerten in de zaal speelde, terwijl er aparte ruimtes zijn gecreëerd voor eetkraampjes met behulp van het-Formica laminaat in Calacatta Marble. De mix van oud en nieuw gaat verder als we kijken naar de combinatie van het gebruik van grootschalig laminaat tegen de zwart-witte stenen vloertegels en de slim verlichte bar, die allemaal een luxueuze, hoogwaardige uitstraling hebben.

Holy Food Market Formica Group 2 920x600

Op de bovenverdieping is de weelderige esthetiek voortgezet door het gebruik van fluwelen stoelen, donkere houten vloeren en een combinatie van verschillende soorten tafels; ronde tafels met glas en messing randen en hoge massieve tafels gemaakt van Formica laminaat in Blue Storm. Door het slimme gebruik van verschillende statafels in deze ruimte wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen het bargedeelte en meer comfortabele zitgedeeltes.

Holy Food Market Formica Group 3 920x600