Doorzoek volledige site
29 mei 2013 | REDACTIEBUREAU PALINDROOM

Stadshaven vormt eerste aanzet voor Havenkwartier aan Hasseltse Blauwe Boulevard

Alfredo de Gregorio en Andrea Leonardi en het stadsbestuur hebben zopas de plannen toegelicht van Stadshaven, het eerste deelproject van het Havenkwartier aan de Westzijde van de Hasseltse Kanaalkom. Als alles volgens plan verloopt, starten de bouwwerken van dit residentieel project in januari van volgend jaar. De oplevering is gepland voor september 2015.
Alfredo de Gregorio en Andrea Leonardi en het stadsbestuur hebben zopas de plannen toegelicht van Stadshaven, het eerste deelproject van het Havenkwartier aan de Westzijde van de Hasseltse Kanaalkom. Als alles volgens plan verloopt, starten de bouwwerken van dit residentieel project in januari van volgend jaar. De oplevering is gepland voor september 2015.

Stadshaven mag niet los gezien worden van het totaalproject Havenkwartier. Dit project wordt een van de grootste bouwprojecten die Hasselt ooit gekend heeft en zal het aanzicht van de Kanaalkom totaal veranderen waardoor deze site mee opgenomen zal worden in het stedelijk gebied. Voor het ontwerp van het Havenkwartier heeft Alfredo De Gregorio de krachten gebundeld met enkele bevriende Italiaanse architecten. Meer over het totaalproject in dit artikel.


Binnenstedelijk

Stadshaven wordt het eerste deelproject van het Havenkwartier. Het komt te liggen aan de Groene Boulevard waar zich vroeger O’Cool en Aveve bevonden. Dat eerst met dit project begonnen wordt, is niet toevallig volgens Alfredo De Gregorio. “Je moet altijd vanuit het stadscentrum vertrekken. Andersom zou een slechte manier van werken zijn. Daarom ook is de timing ideaal. Het Molenpoortplein is pas volledig heraanlegd. Stadshaven zal daar mooi bij aansluiten en van daaruit zal stelselmatig het Havenkwartier vorm krijgen.”
Alfredo De Gregorio legde er de nadruk op dat dit wel degelijk als een binnenstedelijk project moet aanzien worden en niet als een onafhankelijk stadsdeel. Hij verwijst hiervoor naar de 19de eeuwse stadsgordel die nog steeds de contouren vastlegt van de Hasseltse binnenstad.


Italiaanse touch

Alfredo De Gregorio is bijzonder opgetogen dat hij voor Stadshaven kan samenwerken met Italiaanse collega’s en vrienden, meer bepaald Andrea Leonardi en Arrassociati die vroeger werkten voor wijlen Aldo Rossi. “We hebben nog samengewerkt met elkaar voor de realisatie van het Oud Gasthuis aan het Modemuseum en dat vind ik een enorm pluspunt. Het is belangrijk dat de mensen de stad kennen waarvoor ze ontwerpen en dat is zeker het geval voor mijn Italiaanse collega’s.” Ook voor de rest van de site wordt die samenwerking met Italiaanse architecten verdergezet en zelfs nog aangevuld met de inbreng van Antonio Citterio, een bijzonder klinkende naam in de designwereld, maar ook op architectonisch vlak een autoriteit.

Aan de voorzijde werd de gevel van het gebouw enkele meters opgeschoven om meer plaats te geven aan de Spartacus-tram die hier voorbij zal rijden. “Hierdoor krijg je een brede straat met een dubbele bomenrij waar de tram zal passeren. Dat zal sowieso resulteren in een aangenaam stadsgevoel”, vertelt Alfredo De Gregorio.


Afgeronde hoek

De onderste bouwlaag krijgt een commerciële functie. De bovenste bouwlagen zullen een residentiële bestemming hebben. “De afgeronde hoek verleent het gebouw een zachte uitstraling en vergroot ook het zicht op het water wat toch een van de voornaamste troeven wordt van dit project” aldus Andrea Leonardi. “Om het gevelbeeld te breken hebben we geopteerd voor een drieledige opbouw met verschillende materialen. Aan de twee uiteinden worden natuursteen en hout met elkaar gecombineerd; centraal bepaalt baksteen het gevelzicht.”

“De straatgevel van Stadshaven doet klassiek aan, maar is verfijnd hedendaags. De gevel is hoofdzakelijk opgebouwd in natuursteen en gaat richting H. Hartwijk over in baksteen. De terrassen zijn zo verwerkt dat ze klasse genereren en niet storen naar buren en publiek domein. Stadshaven zal zich perfect inpassen in de stedelijke identiteit van Hasselt. Het zal een gevoel van herkenbaarheid oproepen, alsof het er al een tijdje staat. Maar het zal ook de nodige stedelijke grandeur uitstralen,” besluit Alfredo de Gregorio.

Group Onclin van Chateaux Real Estate dat ook de projectontwikkelaar is van Hassaporta aan de andere zijde van de Kanaalkom (Jaspers & Eyers) verwacht bijzonder veel van dit project en speelt bij de promotie van het project duidelijk in op de Italiaanse roots van de architecten. “(…) een uitgebalanceerd concept dat steunt op een afwisseling van grandeur en intimiteit. De Italiaanse achtergrond van de architecten zorgt voor de onmiskenbare Italiaanse touch”, lezen we in de persmap.


Singel wordt Kleine Ring


Ook Schepen Vandeput ziet in dit project een eerste en belangrijke uitbreiding van het stadscentrum richting Kanaalkom. “Samen met de realisaties aan de oostzijde met De Kaai, Zuidzicht en Hassaporta groeit de Blauwe Boulevard nu stilaan uit tot een volwaardig nieuw deel van onze stadskern. Dezelfde evolutie zal zich de komende jaren rond de stationsomgeving aftekenen. Met de stationssite, de kanaalsite, de studentensite aan het zwembad…, beperkt het stadscentrum zich niet langer tot de zone binnen de Groene Boulevard, maar breidt het verder uit richting de Singel. Je kan dus stellen dat de Singel, morgen de Kleine Ring zal worden."

FACTS & FIGURES
• Stadshaven telt 62 luxe-appartementen en penthouses, verdeeld over 5 verdiepingen.
• Een grote diversiteit in type, oppervlakte (van 55 tot bijna 200 m²) en afwerking.
• Elk appartement beschikt over een terras, in grootte variërend van 10 tot meer dan 400 m².
• De ruime ondergrondse parking biedt ruimte aan 80 wagens
• Timing: start bouw januari 2014, oplevering van het gehele project september 2015.
• De verkoopprijzen van de appartementen, exclusief registratierechten, btw en notariskosten, en exclusief parkeerplaats gaan van ongeveer 150.000 euro tot ruim 1.000.000 euro.
• Makelaar: Limburgs Vastgoed
• Bouwheer: Châteaux Real Estate (Group Onclin), Hasselt.


Visualisatiefilmpje van het project



Alfredo De Gregorio legt aan Architectura.be uit hoe de samenwerking tot stand kwam met de Italiaanse architecten.