Doorzoek volledige site
02 november 2020

Vernieuwde scholencampus als verlenging van park Rivierenhof (aaa architectuuratelier ambiorix)

Platform Illustratie | Maxime Delvaux
Illustratie | aaa architectuuratelier ambiorix
Rotsenpatio Illustratie | aaa architectuuratelier ambiorix
Illustratie | aaa architectuuratelier ambiorix
Illustratie | aaa architectuuratelier ambiorix
Ingangspaviljoen Illustratie | aaa architectuuratelier ambiorix

In Deurne heeft de vernieuwde campus Rivierenhof van avAnt Provinciaal Onderwijs feestelijk de deuren geopend. Het ontwerp voor de uitbreiding van de Kunst- en Modeschool is van de hand van aaa architectuuratelier ambiorix. Het oorspronkelijke schoolgebouw van architect Pol Berger bleef behouden en werd hersteld als paviljoen in het park. De latere bijbouwen uit de jaren ‘50 maakten plaats voor een laag, vlak volume waarvan het dakterras buiten de schooluren ook publiek toegankelijk is. Het ontwerp herstelt zo de continuïteit van het park en het breidt het Rivierenhof verder uit tot aan de straatkant. Twee zichtrelaties spelen voor het ontwerp een belangrijke rol: enerzijds deze tussen Deurne en het park en anderzijds de relatie van het historisch schoolgebouw met de rozentuin.

In het historische gebouw zijn de lokalen voor theorielessen gehuisvest. De infrastructuur voor de praktijkgerichte lokalen nestelt zich als een landschap in het park ten westen van het paviljoen in de atelierhal. Deze hal is gemaakt door middel van een doorlopende vlakke vloer, een regelmatig kolommenraster, een regelmatig geperforeerd plafond en wandschijven met verschillende kwaliteiten qua zicht en licht. Het samenspel van de boven elkaar gelegde grids van structuur, licht en kunstlicht, gekoppeld aan de reflectie van glas in gevel en tussenwanden, ondersteunen het eindeloze karakter van een grote atelierhal voor kunst en mode. Zeven patiotuinen en een overdekte buitenruimte leggen binnen dit ruimtecontinuüm ankerpunten en accenten. Elementen als wanden, kasten en kolommen definiëren de ateliers en klassen in deze hal. De ruimtes zijn extravert, interactief en leggen kruisverbanden. Zij hebben niet louter een zichtrelatie met het park maar vormen er een verlenging van.

 

Ingangspaviljoen

De verbinding tussen de atelierhal en het historische schoolgebouw wordt gemaakt door het ingangspaviljoen. Waar de atelierhal een lichtproject wil zijn en bovenal een contrast maakt met het historische gebouw, vertrekt het ingangspaviljoen van een mediërend gebaar, dat via verhoudingen, kleuren en texturen haar evenwicht vindt. De verdiepingen sluiten naadloos aan op het volume van Berger en maken de planfiguur af.


Publiek dakterras

Bovenop het dak van het nieuwe atelierlandschap ontstaat een platform dat toegankelijk is vanuit Deurne. Buiten de schooluren werkt dit platform als een publiek toegankelijk terras dat de nieuwe hoofdtoegang tot het park biedt. Het vormt een nieuwe iconische plek in het park, vergelijkbaar met de rozentuin, de vijver of het openluchttheater. De kostbare ruimte in het park wordt gemaximaliseerd, er ontstaat een overlapping tussen school en park waar interactie en kruisbestuiving mogelijk zijn. Het platform wordt tevens het nieuwe adres van de school en een plek waar de school letterlijk in het park naar buiten treedt.

GERELATEERDE DOSSIERS