Doorzoek volledige site
17 november 2020 | MICHEL CHARLIER

Heringerichte piste en nieuwe tribunes voor circuit Francorchamps

Een overdekte tribune gaat - eindelijk - boven de Raidillon verschijnen. Illustratie | Luc Nelles Architectes associés
Zicht op de loges en het circuit Illustratie | Luc Nelles Architectes associés
De natuurlijke tribune met daarachter het overdekte gedeelte Illustratie | Luc Nelles Architectes associés

Met de realisatie van nieuwe tribunes, een aangepaste piste en een heringerichte run-off area bereidt het circuit van Spa-Francorchamps zich voor op de organisatie van een internationale 24 urenrace voor motors in juni 2022. De eerste fase van de werken is intussen aangekondigd en is goed voor een budget van 80 miljoen euro. artau architectures en Luc Nelles Architectes associés leverden het ontwerp, in samenwerking met studiebureaus Pierre Berger, Lacasse-Montfort en GENIE TEC Belgium.

Om het wereldkampioenschap endurance in 2022 opnieuw naar Spa-Francorchamps te kunnen halen, moet het circuit voldoen aan de FIM-veiligheidsnormen. Vandaar dat de eerste fase van de vereiste werkzaamheden intussen is opgestart. De herinrichtingen – piste + nieuwe tribunes – kaderen in een tienjarig investeringsplan van 80 miljoen euro. Voor de twee architectenbureaus, die actief zijn in verschillende domeinen – renovatie en nieuwbouw, ecowijken, collectieve wooneenheden, stedenbouw, gezondheidszorg – was dit atypische project een primeur. Niet verwonderlijk, want racecircuits zijn niet al te dik gezaaid in Franstalig België …

 

Nieuwe impuls voor circuit en regio

“Het project wil maximaal aansluiten bij het blitse imago van het circuit door een dynamische uitstraling te creëren die optimaal geïntegreerd wordt in het landschap, waarbij de toeschouwers letterlijk en figuurlijk op de eerste rij zitten”, legt architect Luc Nelles uit. “Het is een belangrijk visitekaartje voor de regio, dat de toeristische aantrekkingskracht van het circuit verder zal vergroten. De twee nieuwe tribune- en logegehelen zijn gebaseerd op eenzelfde thema. Het programma en de inplanting zijn geënt op de realisatie van sterke, uitgesproken en dynamische horizontale lijnen.”  

Allereerst wordt de piste aangepakt, meer bepaald via een uitbreiding van de run-off area en de plaatsing van grindvallen in vijf bochten: La Source, Raidillon, Blanchimont, Les Combes en Stavelot. De heuvel waarop de Raidillon is aangelegd wordt afgevlakt, zij het zonder het tracé van deze iconische bocht op het ‘mooiste circuit ter wereld’ te verleggen.

 

Meer toeschouwers ontvangen

Ook de omliggende infrastructuur wordt vernieuwd om het publiek binnenkort nog beter te kunnen ontvangen. De tribunes tegenover de 24 urenstanden maken plaats voor grotere exemplaren met een verdubbelde capaciteit (vierduizend stoeltjes in plaats van tweeduizend), die enkele meters achter de huidige constructies ingeplant worden. “Vanop de 24h-tribune zullen de toeschouwers de race op de voet kunnen volgen van de La Source-bocht tot aan de hellende Raidillon”, legt Luc Nelles uit. In het verlengde daarvan worden gradins geïntegreerd in het natuurlijke reliëf van het terrein. De vorm van deze gradins volgt het profiel van de helling en de piste.

De meest markante nieuwigheid wordt echter de overdekte tribune op het hoogste punt van de Raidillon, een mythische plek op het circuit waar binnenkort iets minder dan 4600 zitplaatsen worden gecreëerd, die een panoramisch uitzicht zullen bieden tot aan La Source. Onder deze tribune worden riant beglaasde loges ingericht, waar een duizendtal genodigden in alle luxe en comfort van de wedstrijden zullen kunnen genieten.

Klik hier om een video met een 3D-visualisatie van de geplande werkzaamheden te bekijken!

GERELATEERDE DOSSIERS